Stanowienie aktów publicznoprawnych

Akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze powiatu stanowione są przez Radę Powiatu. Akty te dotyczą spraw, które wymagają uregulowania w statucie, spraw porządkowych, szczególnego trybu zarządzania mieniem powiatu, zasad i trybu korzystania z powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Rada Powiatu stanowi akty prawa miejscowego w formie uchwał. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
– co najmniej trzech radnych,
– Przewodniczący Rady,
– klub radnych,
– komisja Rady,
– Zarząd Powiatu.

Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia oraz opinię prawną.

Przewodniczący Rady przekazuje otrzymane w formie pisemnej projekty uchwał właściwym komisjom oraz odpowiednio Zarządowi Powiatu celem zaopiniowania. Zarząd nie opiniuje spraw wewnętrznej organizacji Rady, które nie mają wpływu na wykonywanie budżetu powiatu. Etap opiniowania projektów uchwał może zostać pominięty tylko w wyjątkowych wypadkach, gdy zachodzi potrzeba niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę i nie było możliwości uzyskania opinii w przewidzianym w statucie trybie. Wówczas Rada zwykłą większością głosów może zdecydować o rozpatrzeniu wniosku bezpośrednio na sesji, na której został zgłoszony. Przyspieszony tryb rozpatrywania projektów uchwał nie może mieć zastosowania do rozpatrzenia projektu uchwały budżetowej oraz projektu uchwały w sprawie zmiany statutu.

Projekty uchwał, również te zaopiniowane negatywnie, Przewodniczący Rady wnosi do porządku obrad sesji. Wnioskodawca może wycofać wniesiony projekt uchwały przed przyjęciem przez Radę Powiatu porządku obrad sesji. Warunkiem koniecznym rozpoczęcia obrad sesji i podejmowania w jej trakcie uchwał jest obecność co najmniej połowy ustawowego składu Rady, a więc minimum dziewięciu radnych.

Uchwały Rady zasadniczo podejmowane są zwykłą większością głosów, co oznacza, że przyjęte zostają wnioski, które uzyskują największą liczbę głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.

Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący Rady prowadzący sesję. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.

Podjęte uchwały Przewodniczący przekazuje Staroście. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady. Uchwały Rady Powiatu podlegają nadzorowi prawnemu sprawowanemu przez Wojewodę Podlaskiego.

Starosta przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu siedmiu dni od dnia ich podjęcia. Uchwały organu Powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlegają niezwłocznemu przekazaniu.

Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku w ciągu siedmiu dni od dnia uchwalenia przez Radę:
– uchwałę budżetową,
– uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu,
– inne uchwały objęte zakresem działania Izby.

Akty prawa miejscowego ogłaszane są w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzą z życie po 14 dniach od dnia ich ogłoszenia, za który uznaje się dzień wydania dziennika.

Powiatowe przepisy porządkowe poza publikacją w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń lub w sposób zwyczajowo przyjęty. Przepisy te wchodzą w życie po upływie trzech dni od ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach okres ten może ulec skróceniu, a jeżeli zwłoka w wejściu przepisów porządkowych w życie mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenie życia, zdrowia lub mienia organ wydający przepis może zarządzić jego wejście w życie z dniem ogłoszenia. W przypadkach nie cierpiących zwłoki powiatowe przepisy porządkowe może wydać Zarząd. Przepisy te podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Powiatu. Tracą one moc w razie nieprzedłożenia ich do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia. Termin utraty mocy obowiązującej określa Rada Powiatu. Powiatowe przepisy porządkowe Starosta przesyła do wiadomości organom wykonawczym gmin położonym na obszarze powiatu i starostwom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.

Zarząd Powiatu rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.

Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska Zarządu.

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecnina posiedzeniu. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji. W przypadku nieobecności Starosty decyzje podpisuje prowadzący posiedzenie Wicestarosta.

Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu zarządu w głosowaniu jawnym.

Uchwały Zarządu ewidencjonuje się w rejestrze i przechowuje wraz z protokołami z posiedzeń.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Wprowadzający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wprowadzenia: 2003-12-29

Data modyfikacji: 2009-01-20

Opublikował: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data publikacji: 2003-12-29