Protokół nr XIII/07 z dnia 30 listopada 2007 r.

XIII sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Adama Mirona Łęczyckiego odbyła się 30 listopada 2007 r. w budynku przy ul. 11 Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady XIII sesji rozpoczęły się o godzinie 10.05, zakończyły o godzinie 13.10.

Sesję protokołowała Joanna Popławska.

Przewodniczący Rady Powiatu Adam Miron Łęczycki otwierając obrady XIII sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim stwierdził, iż zgodnie z listą obecności w obradach sesji uczestniczy 16 radnych, zatem obrady są prawomocne (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu).

W chwili rozpoczęcia obrad na sesji nieobecni byli radni: Leon Syczewski, Roch Andrzej Charyton, Zdzisław Tworkowski.

Ponadto na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji wzięli udział (lista gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu):
1) Ewa Czerwińska – Radca Prawny,
2) Bożena Zwolińska – Skarbnik Powiatu,
3) Ryszard Anusiewicz – Sekretarz Powiatu,
4) Pan Lech Januszko – z-ca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku,
5) Pan Tadeusz Leszczyński – Naczelnik Wydziału Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego,
6) Pani Zdzisława Gass – Inspektor ds. Ochrony Zdrowia i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Starostwa Powiatowego,
7) Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim.

O godzinie 10.05 na obrady sesji przybyli radni: Leon Syczewski oraz Zdzisław Tworkowski. W dalszej części obrad uczestniczyło 18 radnych.

Przewodniczący Rady powitał wszystkich obecnych oraz zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag i propozycji zmian do proponowanego porządku obrad (porządek obrad stanowi załącznik nr 3 do protokołu), który radni otrzymali wraz z zaproszeniem (potwierdzenie odbioru materiałów sesyjnych przez radnych stanowi załącznik nr 4 do protokołu).

Wicestarosta Piotr Bożko zgłosił wniosek o wprowadzenie do proponowanego porządku obrad sesji po punkcie 11 punktu 12 o treści: „Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości stanowiących własność Powiatu Bielskiego”, kolejne punkty ulegną odpowiednio przesunięciu. Podjęcie ww. uchwały jest konieczne do podpisania aktu darowizny.

Kolejnych wniosków nie zgłoszono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad ww. wnioskiem.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) ww. wniosek Wicestarosty przyjęła.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad, z uwzględnieniem ww. zmiany.

W wyniku głosowania jawnego, stosunkiem głosów: 18 „za”, przy braku głosów przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych), przyjęty został następujący porządek obrad XIII sesji Rady Powiatu:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XII sesji Rady Powiatu.
5. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
6. Informacja o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego.
7. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie przyjęcia Programu współpracy Powiatu Bielskiego z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok.
8. Przyjęcie informacji nt. Sytuacja w zakresie bezrobocia w powiecie bielskim w 2007 roku.
9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmiany uchwały nr IX/61/07 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Bielsku Podlaskim do zaciągnięcia zobowiązania w związku z zamiarem nabycia centrali telefonicznej w formie leasingu operacyjnego.
10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zwolnienia z opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz prawa jazdy w związku ze zmianą nazwy ulicy w Bielsku Podlaskim z ulicy Stefana Wyszyńskiego na nazwę ulica Stefana Kardynała Wyszyńskiego.
11. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 rok.
12. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości stanowiących własność Powiatu Bielskiego.
13. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2008 rok.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Wnioski i oświadczenia radnych.
16. Sprawy różne.
17. Zamknięcie obrad.

Ad 4.

Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z wymogami statutowymi protokół nr XII/07 z obrad XII sesji Rady Powiatu z dnia 31 października 2007 r. był wyłożony do wglądu wraz z załącznikami w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego (pok. nr 309) oraz był dostępny tuż przed rozpoczęciem sesji. Żadne uwagi do ww. protokołu nie wpłynęły. Zapytał następnie, czy radni w tej chwili chcą zgłosić pytania i wnioski do protokołu.

Żadnych uwag i zastrzeżeń nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad przyjęciem ww. protokołu.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 4 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) przyjęła protokół XII sesji.

Ad 5.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji Przewodniczący poprosił Starostę o złożenie sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.

Starosta Bielski Sławomir Jerzy Snarski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 1 do 30 listopada 2007 r. (sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu).

O godzinie 10.10 na obrady sesji przybył radny Roch Andrzej Charyton, od tej chwili w sesji uczestniczyło 19 radnych.

Następnie Przewodniczący zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag do sprawozdania.

Odnosząc się do uchwał Zarządu Powiatu w sprawie upoważnienia dyrektorów do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę i montaż urządzeń do monitoringu wizyjnego szkół, radny Witold Sysuła zapytał dlaczego wybrano te szkoły oraz co z pozostałymi szkołami. Ponadto zapytał czy analizowano wpływ instalowanego monitoringu na bezpieczeństwo. Jeżeli zaś ww. temat nie był rozpoznany dlaczego wybrano tak dużo szkół, a nie pojedyncze szkoły w celu zbadania tego tematu. Na czym technicznie monitoring ma polegać, z jakimi pieniędzmi jest to związane oraz czy konieczne będzie zabezpieczenie szkół w dodatkowe etaty.

Starosta wyjaśnił, iż monitoringiem zostaną objęte wszystkie szkoły, poza Zespołem Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim. Wynika to z Rządowego programu wspierania w latach 2007-2009 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach „Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach”. W Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 06 września 2007 r. w sprawie finansowania form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. nr 163, poz. 1155) określono: typ kamer, rozdzielczość, 30-dniowy termin przechowywania nagrania oraz, w zależności od typu szkoły, ilość kamer. Przystąpienie do programu stanowi niewielkie obciążenie dla powiatu, udział powiatu wynosi bowiem 20% całości zadania. Z opinii dyrektorów jak również sporządzanych opracowań wynika, iż zainstalowanie monitoringu wizyjnego będzie korzystne, będzie on pełnił funkcję prewencyjną. Dzięki temu możliwe będzie odtworzenie zdarzeń które mogą zaistnieć na terenie szkół. Pozwoli to policji, dyrektorom szkół, radom pedagogicznym podjęcie stosownych działań. Dlatego też jakość techniczna urządzeń powinna być dobra. Ze względu na to, iż nagranie będzie odtwarzane po zaistnieniu zdarzenia etaty w szkołach nie zostaną zwiększone.

Radny Jan Radkiewicz, odnośnie upoważnienia dyrektora Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce do zakupu ciągnika, rozsiewacza nawozowego w ramach przyznanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotacji celowej, zapytał o zasadność przyznania tych środków w sytuacji gdy za miesiąc szkoła przechodzi pod Ministerstwo. Zdaniem radnego w chwili obecnej gdy prace polowe zostały zakończone a do przekazania szkoły do Ministerstwa został tylko miesiąc przekazywanie środków na to zadanie nie jest celowe.

Starosta wyjaśnił, iż mimo przekazania Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w szkole tej w dalszym ciągu będzie się kształciła młodzież z naszego powiatu. Ponadto powiat przez dwa lata będzie w tej szkole prowadził naukę na dwóch kierunkach. W latach poprzednich z Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce został zabrany ciągnik, który przekazano do Powiatowego Zarządu Dróg jak również dwa samochody, z których jeden przekazano do SP ZOZ a drugi do PZD. Szkoła otrzymała z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotację celową na zakup ciągnika, rozsiewacza nawozowego oraz pomocy dydaktycznych do pracowni żywienia i gospodarstwa domowego, wkład własny powiatu stanowi 1%. Dyrektor szkoły przystępując do zakupu ciągnika uzyskał informację, iż wskazany we wniosku ciągnik nie będzie dostępny w sprzedaży do końca bieżącego roku. Istniały dwa rozwiązania: zrezygnowanie z dotacji bądź też zakup droższego ciągnika o wyższych parametrach po uzyskaniu zgody Zarządu Powiatu na przeznaczenie na ten cel środków zgromadzonych na rachunku dochodów własnych szkoły. Zgodnie z uchwałą nr XLIII/242/06 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie utworzenia i określenia zasad funkcjonowania rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych Powiatu Bielskiego konieczne jest uzyskanie zgody Zarządu Powiatu jeżeli zakup środków trwałych przekracza kwotę 3.500 zł. Ponadto prowadzone są działania związane z przejęciem autokaru do Zespołu Szkół nr 4 w Bielsku Podlaskim. Po przejęciu autokar ten będzie użyczany dla Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce, do momentu zakupu nowego autokaru.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż Zarząd Powiatu zapoznał się z informacją dotyczącą odpowiedzi udzielonej przez Powiatowy Zarząd Dróg mieszkańcom powiatu w sprawie remontów dróg powiatowych. Radny poinformował, iż występował z wnioskiem w tej sprawie, odpowiedzi jednak nie uzyskał. W związku z tym zapytał jaka była treść ww. odpowiedzi.

W sprawozdaniu jest także mowa o podjęciu przez Zarząd Powiatu uchwały w sprawie przyznania nagrody rocznej dyrektorowi SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Przypomniał, iż na stawiane pytanie uzyskał informację, iż dyrektor odwołuje się od nałożonej przez NFZ kary. Poinformował, iż jak rozumie przyznanie nagrody oznacza że Pani dyrektor jest czysta. W związku z powyższym radny Charyton zapytał czy jest już rozstrzygnięcie dotyczące ww. kary oraz czy nagroda została przyznana.

Ponadto w sprawozdaniu zapisano, iż w dniu 27 listopada br. Zarząd Powiatu podjął uchwały dotyczące: przeprowadzenia II ustnego przetargu nieograniczonego na sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej o powierzchni 0,5121 położnej przy ul. Kleszczelowskiej 1 w Bielsku Podlaskim oraz w sprawie II przetargu na zbycie nieruchomości stanowiącej mienie Powiatu. Stwierdził, iż działka o powierzchni 0,5 ha jest atrakcyjna, w związku z tym powinna zostać zbyta w I przetargu. Radny poprosił o wyjaśnienie jaka to nieruchomość oraz dlaczego ogłoszono II przetarg.

Starosta poinformował, iż wniosków dotyczących dróg jest sporo. Obiektywnie patrząc wszyscy wnioskodawcy mają rację, bowiem stan techniczny każdej drogi można poprawić. Jak pokazał 2007 rok Powiat Bielski jest powiatem, który najlepiej sobie radzi z inwestycjami w województwie podlaskim. Świadczy o tym ilościowe i kwotowe zaangażowanie w wykonywane inwestycje przy współpracy z samorządami gminami, bez dofinansowania realizowanych zadań z zewnętrz. Wnioskodawców poinformowano, iż część dróg przewidziano do realizacji, ujmując je w planie rozwoju lokalnego. To Rada Powiatu w podejmowanej co roku uchwale wskazuje, które z dróg powiatowych będą wykonywane w danym roku. Rada Powiatu przyjęła także katalog realizacji dróg strategicznych. Ze względu na to, iż inwestycje te opiewają na kwotę 3 – 5 mln zł nie są możliwe do wykonania, nawet przy współfinansowaniu inwestycji przez gminy. Wyznaczona jest także kolejność aplikowania o środki. Wprowadzenie więc kolejnych dróg będzie możliwe po zrealizowaniu przyjętych inwestycji. Nie ma także gwarancji, że drogi które będą zgłaszane o dofinansowanie ze środków zewnętrznych zostaną wykonane. Nie ma bowiem ogłoszonych konkursów, poza tym środków jest mało. Marszałek Województwa Podlaskiego informował, iż można zgłaszać tylko jedno zadanie w danym samorządzie. Wobec powyższego Starosta zauważył, iż Zarząd Powiatu podejmuje wysiłek wspólnej realizacji dróg powiatowych z gminami, nawet przy planowanym deficycie. Zarząd Powiatu przyjął projekt uchwały budżetowej na 2008 rok, gdzie wszystkie drogi wskazane do wspólnej realizacji przez gminy zostały przyjęte, stanowi to jednak pewne zagrożenie realizacji zadań oświatowych. Jeżeli natomiast droga nie została ujęta w planie, mieszkańców można poinformować, iż zadanie będzie wykonane po zwiększeniu środków, bądź też czynić starania w celu poprawy stanu ich nawierzchni w ramach środków planowanych na bieżące utrzymanie dróg. Zakupiony do Powiatowego Zarządu Dróg sprzęt umożliwi, w porozumieniu z gminami, poprawę stanu dróg. Zmienić się więc może wysokość dofinansowania z obecnego 50:50 na 40:60, gdzie gmina będzie ponosiła 60% udziału a powiat, ze względu na zaangażowanie sprzętu i ludzi, 40% wartości zadania. Droga Szmurły – Brzeźnica nie jest ujęta, w związku z tym nie przewiduje się jej realizacji. Pisma, które zostały wysłane zainteresowanym mieszkańcom znajdują się w Powiatowym Zarządzie Dróg, gdzie radni mogą się z nimi zapoznać.

Odnosząc się do stwierdzenia radnego Charytona: „czy pani dyrektor jest czysta”, Starosta poinformował, iż oglądając Panią dyrektor wydaje mu się że „w miarę jest czystawa”. Jeżeli chodzi o rozpatrywanie kwestii nagród pod względem czystości Starosta poinformował, iż kiedyś został pozbawiony dodatku motywacyjnego ze względu na to, iż do końca nie był czysty. Później mimo tego, iż był czysty przez dwa lata nie otrzymywał dodatku motywacyjnego ponieważ w dalszym ciągu wyglądał nieczysto.

Starosta poinformował, iż wszyscy wiedzą, że są pewne trudności w służbie zdrowia. Zarząd Powiatu w jakiś sposób związany jest emocjonalnie ze swoimi dyrektorami, naczelnikami, ma do nich zaufanie. Szpital bielski jest zarządzany na dobrym poziomie. Świadczy o tym fakt, iż w prowadzonym niedawno ogólnopolskim rankingu „Perły Medycyny” szpital bielski jako jedyny szpital powiatowy w województwie podlaskim został wyróżniony jako najlepiej prowadzony szpital pod względem jakości usług, zarządzania, itd. Dzięki działaniom Pani dyrektor szpital nie posiada kredytu, pożyczka restrukturyzacyjna została w części spłacona, w części umorzona. Ponadto przy dużym zaangażowaniu personelu w szpitalu prowadzone są inwestycje, drobne remonty.

Procedury dotyczące nałożonych na szpitale kar są trudne i często trwają latami. Zarząd Powiatu nie godzi się na to, by Pani dyrektor SP ZOZ „miękko” podchodziła do Narodowego Funduszu Zdrowia, który uważa, że nadwykonania są niepotrzebne, trzeba było inaczej zrobić. Obecnie sprawa dotycząca nadwykonań jest w sądzie. W I instancji wygrała Pani dyrektor. Powołani biegli nie kwestionowali sprawdzanej dokumentacji. NFZ chciał podpisać ugodę, co polegałoby na wpisaniu 1,5 mln. zł do kontraktu, a w związku z tym ponowne wykonanie usług za ww. kwotę. Zarząd wymaga by pani dyrektor pilnowała spraw szpitala. Ministerstwo Zdrowia proponuje by szpitale funkcjonowały na zasadzie spółek prawa handlowego. Spowoduje to, iż samorządy będą zmuszone do spłacenia powstałego w ciągu roku budżetowego zadłużenia. Zarząd Powiatu, na wniosek Społecznej Rady SP ZOZ, udzielił dyrektorowi SP ZOZ w Bielsku Podlaskim nagrody rocznej w wysokości miesięcznego wynagrodzenia. Starosta poinformował, iż ludzi trzeba doceniać oraz motywować do pracy, w innej sytuacji osoby z dużym doświadczeniem odejdą do firm prywatnych, a ich ponowne zatrudnienie będzie się wiązało z większymi kosztami.

Wicestarosta wyjaśnił, iż wielokrotnie podejmowano próby sprzedaży nieruchomości przy ul. Kleszczelowskiej 1. Mimo ogłoszeń w specjalistycznej prasie, prasie lokalnej, portalach internetowych dotyczących sprzedaży nieruchomości, potencjalni nabywcy nieruchomości nie byli zainteresowanie jej zakupem. Pierwotnie nieruchomość wyceniono na ok. 183 tys. zł netto. Wycena druga opiewa na kwotę 147 tys. zł netto. Zarząd Powiatu nie uwzględnił nowej wyceny, przetarg zostanie więc ogłoszony na kwotę 183 tys. zł netto. Na nieruchomości postawiono ogłoszenie dotyczące sprzedaży. Pojawiło się telefoniczne i pisemne zainteresowanie nabyciem ww. działki. Cena wywoławcza została ustalona na 180 tys. zł, wadium w wysokości 15.000 zł.

Radny Jan Radkiewicz podzielił opinię Starosty, iż nie należy ulegać NFZ, trzeba walczyć o swoje, próbować zdobywać środki, udowadniać swoje racje. Radny stwierdził, iż nie zna osoby której Pani dyrektor SP ZOZ uległa, raczej to inni ulegają Pani dyrektor np. Pan Starosta. Ocena funkcjonowania ZOZ-u jest bardzo różna przez różne osoby. Przyznanym certyfikatem nie leczy się pacjentów, często wręcz przynosi to bardzo duże utrudnienia. Leczenie to dobrzy lekarze, dobry sprzęt, dobra organizacja.

Radny Kazimierz Krzemień poinformował, iż Zarząd Powiatu posiada pismo rad sołeckich, na której jest deklaracja wójta gminy Brańsk na dofinansowanie modernizacji drogi powiatowej. Starosta informował, iż wszystkie drogi do których dołożą gminy zostały ujęte w planie na 2008 rok. Tymczasem radny otrzymał odpowiedź dotyczącą drogi Brzeźnica – Szmurły, z której wynika, iż droga ta będzie wybudowana prawdopodobnie do 2013 roku.

Starosta poinformował, iż każdy ma prawo do oceny funkcjonowania szpitala. Zaproponował aby Społeczna Rada SP ZOZ dokonała oceny szpitali powiatowych z terenu innych powiatów np. w Zambrowie czy Augustowie.

Starosta poinformował, iż inwestycje ujęte w projekcie budżetu na 2008 rok zostały skonsultowane z wójtami gmin z terenu powiatu. Wójt gminy Brańsk deklaruje udział w realizacji wszystkich zgłoszonych dróg informując, że droga jest najważniejsza, mieszkańcy długo czekają, droga zaś stwarza niebezpieczeństwo. Natomiast podczas ustalania zadań na dany rok budżetowy Wójt wskazał te drogi, które zostały ujęte w projekcie budżetu.

Radny Roch Andrzej Charyton stwierdził, iż sprawa kary będzie wracała. Dobrze byłoby więc gdyby radni otrzymali informację co to za kara, za jakie nadużycia. Radny poinformował, iż zna odpowiedź Zarządu dotyczącą drogi Szmurły. Zauważył, iż w dniu 8 listopada Zarząd Powiatu zapoznał się z informacją o udzielonej przez Powiatowy Zarząd Dróg odpowiedzią mieszkańcom powiatu w sprawie remontów dróg. Zapytał jakich dróg, mieszkańców, remontów ww. pismo dotyczy.

Starosta wyjaśnił, iż dotyczy to remontów dróg we wsi Parcewo, Miękisze, Łoknica oraz Pilipki. Odnośnie dróg, które nie zostały ujęte w planie oraz nie będą wykonywane w ramach wspólnego wykonawstwa mieszkańcy zostali poinformowani o tym, iż drogi te nie są ujęte w planie rozwoju lokalnego oraz nie są obecnie możliwe do realizacji. Jeżeli zaś drogi zostały ujęte w planie a zadania wykonywane są wspólnie z gminami udzielono odpowiedzi, iż przewiduje się wykonanie dróg po przyjęciu budżetu powiatu.

Przewodniczący zapytał radnych czy są uwagi do rozpatrywanego sprawozdania.

W związku z brakiem dalszych uwag i pytań Przewodniczący stwierdził, iż Rada Powiatu zapoznała się ze Sprawozdaniem z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 01 do 30 listopada 2007 r.

Ad 6.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Informacja o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego (Informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu) Przewodniczący poinformował, iż komisje nie zgłosiły żadnych uwag, po czym zwrócił się z pytaniem, czy Pan Lech Januszko chciałby uzupełnić rozpatrywaną informację.

Głos zabrał Pan Lech Januszko – z-ca Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, który poinformował iż dane wskazane w sprawozdaniu pochodzą z lat 2005 – 2006. Zgodnie z państwowym monitoringiem ochrony środowiska, realizowanym przez WIOŚ, badanie tych samych elementów (rzek, obszarów) możliwe jest przeciętnie raz na dwa bądź raz na trzy lata. Na terenie województwa zarejestrowanych jest około 1800 podmiotów, z czego 180 ma istotny wpływ na stan środowiska. W związku z tym częstotliwość kontroli zakładów o mniejszym znaczeniu odbywa się raz na trzy lata, a podmioty o większym znaczeniu kontrolowane są co roku. Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało zwiększenie ilości nowych przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska, w wyniku czego działalność Inspektoratu została ograniczona.

Stan powietrza nie budzi większych zastrzeżeń. Strefa powiatu bielskiego znajduje się na tzw. klasie A, nie wymaga więc podjęcia większych działań. Jakość wód nie ulega poprawie od szeregu lat. Najważniejsze rzeki na terenie powiatu (Orlanka, Nurzec, Biała) nie zmieniają klasyfikacji, ich stan czystości nie jest korzystny. Kontrola głównych, ewentualnych źródeł zanieczyszczeń, tj. oczyszczalni nie wykazuje przekroczeń w dopuszczalnych, ustanowionych parametrach. Problem stanowi odpływ zanieczyszczonych wód: opadowych, deszczowych, pośniegowych w większych aglomeracjach. Pan Lech Januszko zaapelował do władz powiatu oraz władz gmin o wykorzystanie wszelkich możliwości pozyskiwania środków, co pozwoli na oczyszczenia tych wód. Być może należałoby zobowiązać inwestorów do częściowej partycypacji w kosztach budowy mini podczyszczalni, tak by wody opadowe z placów utwardzonych nie zanieczyszczały wód.

Istnieje także obawa, że stan środowiska z czasem nie będzie ulegał poprawie. Obecne ustawodawstwo kieruje swoje wymagania w kierunku automonitoringu, co oznacza że podmioty gospodarcze których działalność wpływa na stan środowiska, zobowiązane są do prowadzenia własnych badań dotyczących odprowadzanych ścieków, powietrza, odpadów, itd. Wyniki tych badań mają być dostarczane do WIOŚ, Starostwa Powiatowego oraz gmin. Zachodzi jednak obawa czy automonitoring będzie wykonany oraz czy będzie rzetelnie zrobiony. Ponadto wraz ze zmianą ustawodawstwa narzędzia represyjne Inspektoratu zostały zmniejszone, w związku z tym możliwość nałożenia kar jest coraz mniejsza.

Na terenie powiatu jest 8 składowisk odpadów, jednak w chwili obecnej tylko dwa z nich spełnia wymagania. Są to wysypisko w Augustowie, oraz wysypisko w Brańsku. Pozostałe są przeznaczone do przebudowy bądź do zamknięcia i rekultywacji. Jeżeli do 2009 roku wysypiska nie uzyskają pozwoleń na dalszą eksploatację może dojść do sytuacji że nie będzie gdzie składać odpadów komunalnych, co grozi zwiększeniem kosztu odbioru tychże odpadów.

Następnie Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem czy mają uwagi do ww. Informacji.

Radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż w sprawozdaniu brakuje informacji dotyczących odpadów poprodukcyjnych z działających na terenie naszego powiatu zakładów produkcyjnych np. Netter w Bielsku Podlaskim, Sokół w Brańsku. Radny zapytał czy nie jest tak, że odpady te składowane są tak jak u Pana Stokłosy. Ponadto radny zauważył, iż niepokój budzi tragiczny stan wód (IV, V klasa czystości). Prawdą jest że zanieczyszczenia dostają się do wód w okresie zimowym. Ważniejszą jednak sprawą jest to, że ścieki z Bielska Podlaskiego w głównej mierze trafiają do kanalizacji deszczowej. Przedmówca mówił, iż WIOŚ nie ma mechanizmów karania, jednak zdaniem radnego, do Polaków chyba najbardziej przemawiają kary. Radny stwierdził, iż nie wyobraża sobie takiej sytuacji by ścieki odprowadzane były bezpośrednio do kanalizacji deszczowej. Tymczasem w Bielsku Podlaskim, bez względu na porę roku, przechodząc koło wlotu studzienek kanalizacyjnych wyczuwa się zapach ścieków. Na degradację wód wpływa także używanie przez rolników maszyn oraz chemii. Zdarza się bowiem że rolnicy po zakończeniu prac polowych płukają np. opryskiwacze w rzece Orlance. Radny zwrócił się z prośbą o zajęcie stanowiska w poruszonych sprawach, tak by zdarzenia te można było wyeliminować.

Pan Lech Januszko wyjaśnił, iż na terenie województwa podlaskiego działają cztery podmioty które odpady poprodukcyjne z przemysłu mięsnego oraz wszelkie inne organiczne wyroby (łącznie z wyrobami rybnymi) przyjmują i przetwarzają. Są to zakłady o wieloletniej praktyce. W kontrolowanych zakładach przetwórstwa mięsnego, które wytwarzają odpady poprodukcyjne nieprawidłowości nie stwierdzono. Dawniej możliwe było wyrabianie tzw. mączki kostnej czy pasz. Obecnie prawo unijne zabroniło przerabiania wszelkiego rodzaju odpadów poprodukcyjnych na pasze. Producenci mają możliwość przerabiania tych odpadów na nawóz. Istnieje podejrzenie, że część produktu końcowego jest mimo wszystko wykorzystywana jako pasze, mączki. Kompetencje w tej sprawie nie leżą jednak całkowicie po stronie WIOŚ-u.

Prawdą jest że aglomeracje, miejscowości zabudowane dostarczają duży ładunek zanieczyszczeń do wód płynących. Nieprawidłowością jest także odprowadzanie ścieków socjalno-bytowych do kanalizacji deszczowej. Kompetencje w tej sprawie posiadają głownie samorządy gminne. W 2007 roku Inspektorat wspólnie ze Starostwem Powiatowym oraz z Urzędem Miasta w Hajnówce prowadzi akcję wychwytywania wszystkich nielegalnych podłączeń w Hajnówce. Akcja zostanie podsumowana prawdopodobnie w I kwartale 2008 roku. Jeżeli miasto Bielsk Podlaski widzi potrzebę wsparcia w tym zakresie należy zwrócić się do WIOŚ, Inspektorat udzieli wówczas fachowej pomocy oraz wspomoże akcję likwidacji nielegalnych połączeń do kanalizacji deszczowej.

Rolnicy są świadomi tego, iż opryskiwacze, wszelkie urządzenia oraz środki chemiczne wpływają na stan środowiska. W gminach, ośrodkach doradztwa rolniczego rolnicy są informowani o tym, iż takie działania są zabronione. Zdaniem Inspektora są to dane sprzed kilku lat, bowiem mycie przez rolnika urządzeń czy też maszyn w strumyku nie jest nagminne. Jednak w razie zaistnienia takiej sytuacji należy powiadomić o tym fakcie najbliższy posterunek policji.

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, iż w rozpatrywanym materiale jest informacja że z przeprowadzonych w 2005 roku badań wynika, że wody podziemne na terenie powiatu bielskiego, były niezadowalającej jakości (studnia w m. Brańsk – IV klasa) i złej jakości (studnia w m. Andryjanski – V klasa). Woda nie spełnia wymagań warunków określonych dla wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Radna zauważyła, iż od 2005 roku kontrola jakości wód nie została przeprowadzona. W związku ze stwierdzeniem ww. stanu radna zapytała czy były wydane zalecenia, do kogo, jeśli tak to czy zalecenia zmierzające do poprawy stanu wód zostały wykonane.

Pan Lech Januszko poinformował, iż wody podziemne są to generalnie wody głębokie, bardzo ważne dla całej gospodarki. Są to wody czerpane ze zbiorników podziemnych o głębokości poniżej 30 metrów. Na terenie powiatu bielskiego takich ujęć jest 17. WIOŚ nie ma możliwości badania ww. wód głębokich, wody te podlegają oddzielnemu systemowi obserwacji, badania prowadzi Polskie Przedsiębiorstwo Geologiczno-Geofizyczne. Informacja o prowadzonych kontrolach PPGG przekazuje do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Na terenie powiatu nie stwierdzono naruszeń co do jakości tych wód.

WIOŚ prowadzi minimonitoring wód podziemnych, są to wody ze studni kopanych, które znajdują się na terenie gospodarstw bądź zakładów produkcyjnych. Są to studnie odkryte, czerpane. Następuje degradacja tych wód poprzez zanieczyszczenia: powierzchniowe jak również poprzez żyły podwodne. W gospodarstwach występuje szereg zanieczyszczeń organicznych (antropogenicznych), które przenikają do wód studziennych. Badania Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz Wojewódzkiej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej wykazują, że stan wód w tych studniach zdecydowanie się pogarsza. 97% miejscowości w województwie jest skanalizowanych, studnie stanowią więc rezerwowe źródło wody. Także w wymienionych miejscowościach tj. Andryjanki i Brańsk studnie stanowią rezerwowe źródło wody, która praktycznie nie jest wykorzystywana dla potrzeb ludzi i zwierząt. Po stwierdzeniu faktu nie wydawane są zarządzenia, bowiem indywidualnemu właścicielowi trudno byłoby spełnić warunki (stworzenie 10 metrowej strefy ochronnej, ogrodzenie studni, wypompowanie wody, dezynfekcja studni). W związku z tym zakłada się, że jest potwierdzony fakt przenikania zanieczyszczeń.

Nawiązując do pytania radnego Tworkowskiego Starosta zapytał co się dzieje ze ściekami poprodukcyjnymi w zakładach przetwórczych typu: np. masarnia, ubojnia. Czy na terenie powiatu zakłady te mają podczyszczalnie, w jaki sposób się to odbywa. Jeżeli zakłady mają zbiorniki, to czy ścieki wywożone są przez uprawnione firmy. Czy dokonywana jest analiza pojemności zużywanej wody, czy ilość ścieków która potencjalnie może być wyprodukowana jest zagospodarowana zgodnie z przepisami ustawy prawo ochrony środowiska. Są sygnały, że ścieki ze zbiorników nie trafiają tam gdzie powinny. Czy nie ma takiej sytuacji, że legalnie wywożone są np. dwa beczkowozy, natomiast kolejne są wywożone nielegalnie.

Pan Lech Januszko poinformował, iż generalnie zakłady odprowadzają ścieki socjalno-bytowe na oczyszczalnię. Zakłady które mają podczyszczalnie na oczyszczalnię odprowadzają swoje podczyszczone ścieki, reguluje to umowa pomiędzy zakładem a przedsiębiorstwem komunalnym bądź eksploatatorem oczyszczalni. Jest prawna możliwość wywożenia ścieków na pola po: opracowaniu ekspertyzy że dany grunt może ścieki przyjąć, opracowaniu badań że ścieki nie są agresywne dla środowiska oraz uzyskaniu decyzji m.in. Starostwa. Bez spełnienia ww. wymagań dzieje się to w sposób nielegalny. Na terenie powiatu bielskiego takich interwencji nie było. Pan Starosta zasygnalizował problem, zostanie wiec zwrócona uwaga pracowników WIOŚ na ta kwestię. Większość zakładów ma podpisane umowy z uprawnionymi podmiotami do odbioru ścieków niebezpiecznych. Nie można jednak wykluczyć, że mogą być takie sytuacje o których mówił Starosta.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu radny Bazyli Leszczyński zapytał czy w Polsce w całości obowiązuje prawo unijne, w zakresie ochrony środowiska.

Pan Lech Januszko poinformował, iż prawo unijne nie jest dla naszych obywateli wykładnikiem prawa. Dopiero po transponowaniu ustaw oraz dyrektyw unijnych na język polski z dostosowaniem do polskich warunków, ukazaniu się w Dzienniku Ustaw w postaci ustaw bądź rozporządzeń stanowi to prawo obowiązujące. Dyrektywa jest wskaźnikiem, nie jest natomiast prawem pisanym, na podstawie którego można ścigać, dyscyplinować.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu radny Bazyli Leszczyński zapytał czy wysokość nakładów na ochronę środowiska w Polsce jest porównywalna do nakładów na ochronę środowiska w innych krajach Unii Europejskiej np. Szwecji. Który powiat w województwie podlaskim jest najczystszy.

Pan Lech Januszko poinformował, iż jesteśmy w okresie przejściowym jeżeli chodzi o pozyskanie środków unijnych. Przy odpowiednim zaangażowaniu podmiotów, samorządów dostajemy potężne pieniądze, nawet większe niż w Unii, na ochronę środowiska. Związane jest to z kompletowaniem dokumentacji, składaniem wniosków. W czasie akcesji uznano, iż stan naszego środowiska jest zapóźniony w stosunku do krajów zachodnich, dlatego też pieniądze do nas płyną. Wymagania unijne jednak coraz bardziej wzrastają i z czasem mogą się nawet przerodzić w pewien pręgierz hamujący naszą gospodarkę. Nie we wszystkich dziedzinach np. emisja gazów, pyłów, ozonu, polska gospodarka będzie mogła szybko wszystkie wymagania spełnić. Praktycznie najczystsze są te powiaty w których nie ma przemysłu, nie ma intensywnej gospodarki. Są to powiaty północne (suwalskie, augustowskie) gdzie przemysł, ilość podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest mniejsza, można więc domniemywać że tam środowisko jest czystsze. Każdy powiat jest specyficzny, trudno jest mówić o porównaniu pod względem czystości. Z analizy stanu czystości w skali kraju wynika, iż nasze województwo wypada bardzo dobrze w porównaniu np. do województwa mazowieckiego. Mówi się jednak, że świadczy to o naszym zapóźnieniu gospodarczym.

Radny Edward Karpiesiuk zauważył, iż dotychczasowe składowanie wysypisk odpadów budzi niepokój. Na terenie gminy Wyszki znajduje się wysypisko w miejscowości Szpaki. Okoliczni mieszkańcy oraz rolnicy mają pretensje w związku z przenikaniem dużego ładunku zanieczyszczeń do gleby. Są to najprawdopodobniej zadania własne gmin. Poinformował, iż trzy powiaty: bielski, siemiatycki oraz hajnowski podjęły cenne przedsięwzięcie dotyczące budowy składowiska odpadów w okolicach Dubiażyna. Radny poprosił o przybliżenie tego tematu, wyjaśnienie na jakim etapie jest realizacja ww. inicjatywy, czy działanie to jest pilotowane oraz wspierane przez WIOŚ. Ponadto zapytał czy w tej chwili będą rozdysponowane nowe środki finansowe.

Pan Lech Januszko wyjaśnił, iż wysypisko w Szpakach zostało urządzone bez przemyślenia, bez poszanowania przepisów. Zostało ono urządzone w wyrobisku, nie ma wymaganych izolacji. Ze względu na to, iż wysypisko to nie spełnia wymagań na 2009 rok wyznaczono koniec jego eksploatacji. Podczas opracowywania projektu rekultywacji bada się skład zgromadzonych odpadów tj. czy odpady są niebezpieczne w przypadku przeniknięcia do gruntu oraz czy rekultywację można przeprowadzić w uproszczony sposób (wyrównanie, zasypanie ziemią i posadzenie lasu). W wyniku zamknięcia tego wysypiska przed gminą stanie problem, co dalej z odpadami. WIOŚ obawia się że na terenie gminy Wyszki podobnie jak w pozostałych 6 gminach, gdzie do końca 2009 roku składowiska mają zostać zamknięte, część odpadów może trafić do środowiska w sposób niezorganizowany (lasy, strumyki, pola, itd.)

WIOŚ posiada informację, że starostwa po rozmowach doszły do wniosku iż będzie budowany Zakład Przetwarzania Odpadów gdzie odpady będą sortowane, wybierane będą surowce wtórne, prawdopodobnie nastąpi wstępne przetwarzanie wyrobów sztucznych, a dopiero produkt zbędny trafi na pola składowe. Od pół roku WIOŚ nie uzyskał żadnych informacji w tym temacie. Inspektorat nie dysponuje możliwościami przydziału środków. Inwestora nie stać na poniesienie tak dużych nakładów, prawdopodobnie więc na budowę ww. zakładu będą pozyskiwane środki unijne.

W związku z brakiem dalszych uwag i pytań Przewodniczący stwierdził, iż Rada Powiatu zapoznała się z Informacją o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego, po czym ogłosił 10 minutową przerwę w obradach sesji.

Ad 7.

Po wznowieniu obrad Przewodniczący poinformował, iż z dalszej części obrad został zwolniony radny Zbigniew Jan Szpakowski, na sali znajduje się więc 18 radnych.

Następnie przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie przyjęcia Programu współpracy Powiatu Bielskiego z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok (projekt uchwały stanowi załącznik nr 7 do protokołu), Przewodniczący poinformował, iż komisje nie zgłosiły żadnych wniosków do rozpatrywanego materiału. Zwrócił się następnie z pytaniem, czy radni chcą zabrać głos w tej sprawie.

Żadnych uwag nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie rozpatrywany projekt uchwały.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła uchwałę nr XIII/90/07 w przedmiotowej sprawie (uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

Ad 8.

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – przyjęcie informacji nt. Sytuacja w zakresie bezrobocia w powiecie bielskim w 2007 roku (Informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu), Przewodniczący poinformował, iż komisje nie zgłosiły żadnych wniosków do rozpatrywanego materiału. Zwrócił się następnie do Pani dyrektor PUP z pytaniem czy chciałaby uzupełnić przedmiotową Informację.

Pani Beata Dawidziuk – dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim poinformowała, iż nie ma nic do dodania w temacie przedłożonej Informacji.

Przewodniczący zapytał radnych czy chcą zabrać głos w tej sprawie.

Żadnych uwag nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie rozpatrywaną Informację.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) przyjęła Informację nt. Sytuacja w zakresie bezrobocia w powiecie bielskim w 2007 roku.

Ad 9.

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmiany uchwały nr IX/61/07 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Bielsku Podlaskim do zaciągnięcia zobowiązania w związku z zamiarem nabycia centrali telefonicznej w formie leasingu operacyjnego (projekt uchwały stanowi załącznik nr 10 do protokołu), Przewodniczący poinformował, iż komisje nie zgłosiły żadnych wniosków do rozpatrywanego materiału.

Głos zabrała Pani Beata Dawidziuk – dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim, która poinformowała, iż 1,5 roku temu podczas opracowywania projektu „Urząd Pracy 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę”, założono, iż w ramach tego projektu możliwe będzie nabycie dla każdego urzędu pracy centrali telefonicznej w ramach leasingu operacyjnego. Zakładano wówczas tylko taka forma nabycia centrali telefonicznej mogłaby zostać sfinansowana w ramach realizowanego projektu. Niecały miesiąc temu zmienił się przepis który pozwala na nabycie takiej centrali w drodze zakupu ze środków pozabudżetowych, ze środków będących w dyspozycji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Kilka dni temu pojawiła się możliwość zakupu, na potrzeby urzędu, centrali jeszcze w tym roku bez wchodzenia w leasing operacyjny. Dyrektor PUP ma zgodę Departamentu Informatyki Ministerstwa Pracy, obiecana jest także ustna zgoda Departamentu Funduszy.

Starosta wyjaśnił, iż po potwierdzeniu na piśmie przez Ministerstwo zgody na zakup centrali, Zarząd nie skorzysta z upoważnienia udzielonego w przedmiotowej uchwale. Natomiast jeżeli zgody nie będzie to Zarząd Powiatu zostanie upoważniony do zaciągnięcia zobowiązania w związku z nabyciem centrali telefonicznej w formie leasingu operacyjnego. Starosta zaproponował podjęcie przedmiotowej uchwały, z tym że udzielone upoważnienie prawdopodobnie nie zostanie wykorzystane.

Przewodniczący zwrócił się następnie z pytaniem, czy radni chcą zabrać głos w tej sprawie.

Żadnych uwag nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie rozpatrywany projekt uchwały.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła uchwałę nr XIII/91/07 w przedmiotowej sprawie (uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu).

Ad 10.

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zwolnienia z opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz prawa jazdy w związku ze zmianą nazwy ulicy w Bielsku Podlaskim z ulicy Stefana Wyszyńskiego na nazwę ulica Stefana Kardynała Wyszyńskiego (projekt uchwały stanowi załącznik nr 12 do protokołu), Przewodniczący poinformował, iż radni otrzymali odpowiedź Zarządu Powiatu na zgłoszony przez Komisję Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska wniosek (wniosek wraz ze stanowiskiem Zarządu stanowi załącznik nr 13 do protokołu). Ze względu na to, iż Zarząd Powiatu nie podzielił stanowiska Komisji konieczne jest poddanie wniosku pod głosowanie Rady.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski poinformował, iż nie należy na przyszłość rozstrzygać pewnych zdarzeń. Na dzień dzisiejszy trudno jest określić jakie ewentualne wpływy byłyby niemożliwe po podjęciu docelowej uchwały. Nie można przewidzieć ile tego typu zdarzeń, tj. zmian nazw ulic może mieć miejsce. Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski zwrócił się z pisemnym wnioskiem o zwolnienie mieszkańców ww. ulicy z opłat, tak by mieszkańcy tej ulicy nie ponosili dodatkowych opłat. W przypadku tej ulicy można mówić o niewielkiej kwocie 811 zł. Mogą jednak wystąpić różne sytuacje związane z obciążeniem mieszkańców miasta, całego powiatu dodatkowymi kosztami. Lepiej więc jeżeli takie przypadki rozpatrywane będą indywidualnie a nie zbiorowo. Może zaistnieć też taka sytuacja, że mieszkaniec ulicy, której nazwa zastała zmieniona może chcieć wnieść opłatę za wydanie prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Rozstrzygniecie w kwestii podjęcia proponowanej uchwały pozostaje w gestii Rady Powiatu. Jednak rozstrzyganie docelowo w każdej sytuacji, bez badania wpływu na budżet powiatu, skali zakresu, byłoby nieuprawnione. Zarząd Powiatu wnosi więc o odrzucenie wniosku Komisji Rolnictwa.

Przewodniczący otworzył dyskusję w tym punkcie.

Radny Jan Radkiewicz zauważył, iż traktowanie wybiórczo poszczególnych ulic, osób nie jest zgodne z konstytucją. Wszyscy powinni być traktowani tak samo w takich samych sprawach. Jeżeli zmiana nazwy ulicy jest dokonana administracyjnie, niezależnie od woli mieszkańców dlaczego to mieszkańcy mają ponosić tego konsekwencje. W odczuciu radnego każdy mieszkaniec powiatu powinien być traktowany identycznie. Zauważył, iż wniosek Komisji Rolnictwa jest zasadny. Nie można traktować obywatela w inny sposób ze względu na koszty (ulica dłuższa, więcej mieszkańców, więcej numerów domów). Zdaniem radnego uchwała, którą proponuje Starosta byłaby niezgodna z konstytucją.

Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz poinformował, iż zgodnie z art. 98 a i 79 b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.) rada może zwolnić na indywidualny wniosek osoby, której zmienia się sytuacja prawna. W przypadku gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu wymaga wydania nowego prawa jazdy spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może zmniejszyć opłatę lub zwolnić z jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się o wydanie tego dokumentu. Nie można więc zwolnić wszystkich mieszkańców od uiszczania tej opłaty. Jeżeli organ nadzoru nie uchyli uchwały, będzie ona obowiązywała. Sekretarz poformował, iż Zarząd Powiatu wyszedł naprzeciw wnioskowi pana Burmistrza tak by część mieszkańców została zwolniona z opłat. Podjęcie uchwały dotyczącej gremialnego zwolnienia wszystkich mieszkańców od wniesienia opłaty z ww. tytułu zostałaby uchylona przez organ nadzoru. Wniosek Starosty dotyczący przeanalizowania każdej zmiany ulic w danej miejscowości jest zasadny. Zasadne jest jednak by całkowicie lub częściowo zwolnienie z wniesienia opłaty następowało przez Radę Powiatu na wniosek osoby zainteresowanej.

Radny Zdzisław Tworkowski odnosząc się do ww. wypowiedzi sekretarza zapytał na jakiej podstawie został przygotowany przedmiotowy projekt uchwały, który został podpisany przez radcę prawnego. Podzielił zakłopotanie Starosty dotyczące ewentualnie dużych kosztów. Zgodził się także z tym, iż nie można traktować wybiórczo poszczególnych ulic. Wejście w życie ustawy dekomunizacyjnej spowodowałoby znikniecie pewnych nazw ulic. Na terenie miasta Bielsk Podlaski są to ulice krótkie, nie ma tam za dużo mieszkańców.
Sekretarz wyjaśnił, iż w oparciu o art. 79b i art. 98a cyt. powyżej ustawy, Rada Powiatu może zwolnić na indywidualny wniosek osoby zainteresowanej od opłaty związanej z wydaniem nowego prawa jazdy oraz dowodu rejestracyjnego. W tej chwili rozpatrujemy wniosek dotyczący mieszkańców danej ulicy, gdzie wnioskodawcą jest Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski. Generalną zasadą jest zwolnienie na wniosek każdego z osobna.

Radny Jan Radkiewicz sierdził, iż sekretarz sam nie jest przekonany do przedstawianego stanowiska, mówi bowiem, iż zobaczymy jak organ nadzoru do tego podejdzie. Poinformował, iż być może spowoduje zaskarżenie tej uchwały, dopiero wtedy okaże się kto ma rację, wypowie się radca prawny, będzie sporządzony protokół. Zdaniem radnego jest to nierówne traktowanie, a tak do sprawy nie można podchodzić.

Radny Bazyli Leszczyński zauważył, iż radni miasta Bielsk Podlaski popełnili błąd merytoryczny nadając nazwę ulica Stefana Wyszyńskiego bez dodania Kardynała. Radny przestrzegł przez radosną twórczością radnych. Może bowiem dojść do sytuacji gdy radni zaczną zmieniać nazwy ulic, bez pytania o to mieszkańców tychże ulic, tym samym narażając ich na koszty. Przytoczył przykład z Warszawy gdzie radni zaproponowali zmianę nazwy ulicy Stonogi na nazwę ul. Stokrotki. Zasygnalizował także skutek jaki może wywołać decyzja radnych dotycząca zmiany nazwy ulicy np. Mickiewicza w Bielsku Podlaskim, przy której mieszka kilka tysięcy osób. Jeżeli mieszkańcy występują o zmianę nazwy ulicy to powinni sami ponosić koszty wymiany dokumentów. Natomiast jeżeli radni się pomylą, to w przekonaniu radnego, to radni danego samorządu powinni znaleźć w budżecie środki na pokrycie kosztów związanych z wymianą dokumentów. Ograniczy to sytuacje gdy z kieszeni podatników opłacana będzie radosna twórczość radnych.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż mieszkańcy będą narażeni na wymianę dowodów rejestracyjnych, ale także na wymianę dowodów osobistych. Zwolnienie z opłat na wniosek będzie się wiązało z koniecznością zwoływanie każdej sesji (także sesji nadzwyczajnych) na potrzeby zainteresowanego mieszkańca, celem podjęcia stosownej uchwały. Nie jest więc to temat błahy. Radny zaproponował by naprawiając decyzje samorządu gminnego wystąpić do Rady Gminy z prośbą o zrekompensowanie kosztów wydania tych dokumentów. Mieszkaniec poniesie bowiem dodatkowe i to niemałe koszty.

Starosta zauważył, iż w ustawie dotyczącej zmian nazw ulic ustawodawca z pewnością wskazałby źródła finansowania zwolnień z opłat za wydanie dokumentów. Traktowanie obywatela równo wobec prawa to przede wszystkim wnoszenie opłat. Upoważnieniem organu powiatu jakim jest Rada Powiatu jest możliwość zwolnienia w różnych sytuacjach, które następuje po rozpatrzeniu danego przypadku. Przedmiotowy projekt uchwały dotyczy przypadku szczególnego. Rada Miasta podjęła uchwałę o zmianie nazwy ulicy, Burmistrz wystąpił z wnioskiem o zwolnienie z opłat. Istnieje także prawdopodobieństwo wniesienia uwagi przez organ nadzoru. Nie można bowiem narzucić zwolnienia dla osoby, która będzie chciała zapłacić. Starosta zaproponował więc zmianę § 1 projektu uchwały w przedmiotowej sprawie w sposób następujący: „§ 1. W związku ze zmianą administracyjną, polegającą na zmianie nazwy ulicy w mieście Bielsk Podlaski z ulicy Stefana Wyszyńskiego na nazwę ulica Stefana Kardynała Wyszyńskiego, wprowadzonej uchwałą Rady Miasta Bielsk Podlaski nr XIII/57/07 z dnia 29 sierpnia 2007 r., na indywidualny wniosek zwalnia się (…):” Dzięki temu osoba która nie chce wymienić dokumentów nie będzie do tego zmuszona. Natomiast osoba dokonująca zmiany dokumentów, powołując się na uchwałę Rady Powiatu, po złożeniu wniosku, będzie mogła uzyskać zwolnienie z opłat. Starosta podał przykład zwolnienia w Gminie Rudka, gdzie Rada Gminy podjęła decyzję o zwolnieniu jednej szkoły, podczas gdy szkołę może zwolnić wójt. Rada może natomiast zwolnić szkoły, nie szkołę.

Radca prawny Ewa Czerwińska poinformowała, iż nie naruszono konstytucyjnej zasady równości a uchwała w tym kształcie jest prawidłowa. W uchwale powtórzono upoważnienie wynikające z ustawy. Poinformowała, iż nie do końca zgadza się zapisem dotyczącym indywidualnego wniosku. Nie ma bowiem o tym mowy wprost w upoważnieniu, nie ma uzależnienia podjęcia uchwały od indywidualnego wniosku. Ponadto osoba która będzie wymieniała dowód rejestracyjny może nie wiedzieć że jej takie zwolnienie przysługuje. Są więc wątpliwości co do prawnych skutków podjęcia takiej uchwały. Nie można także podjąć generalnej uchwały zwalniającej od opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego oraz prawa jazdy w każdym przypadku zmian administracyjnych. Upoważnienie nie mówi o tym, iż Rada może ustalić zasady zwalniania mieszkańców z wnoszenia opłat, mówi natomiast że może zwolnić. Pani Ewa Czerwińska zgodziła się z wypowiedzią Wiceprzewodniczącego Rady, iż uchwała w pierwotnym brzmieniu stanowi ochronę przed radosną twórczością radnych. Uchwały podejmuje bowiem rada gminy, a konsekwencje ponosi powiat.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż ze względu na pośpiech wynikający z potrzeby posiadania nowych dokumentów konieczne może być zwoływanie sesji, po to by danego mieszkańca zwolnić z opłat. Podzielił stanowisko Starosty, bowiem jeżeli uchwała nie przejdzie przez organ nadzoru, uchwała ta zostanie uchylona. Logiczne jest zwolnienie na wniosek. O takiej możliwości mieszkaniec zostanie poinformowany w urzędzie.

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, iż przytaczane są przepisy, jednak ostatecznie spawa nie jest jasna czy ma to być indywidualny wniosek osoby zainteresowanej, wniosek Rady Miasta czy też Burmistrza Miasta. Wobec powyższego pojawiły się wątpliwości. Radna bardziej przychylałaby się do propozycji Starosty o uwzględnienie zapisu „na indywidualny wniosek”. Nie zostało jednak do końca wyjaśnione czy dodanie ww. zapisu jest istotne dla podjęcia tej uchwały czy też nie. Burmistrz w swoim piśmie powołuje się na Panią Bożenę Zwolińską, która zapewne próbowała zapoznać się bliżej z sytuacją oraz możliwościami.

Skarbnik Powiatu Pani Bożena Zwolińska, poinformowała, iż jako radna Rady Miasta Bielsk Podlaski stała się jakoby sprawczynią całego zamieszania. Rada Miasta podjęła uchwałę, podjęto także temat ewentualnie ponoszonych kosztów przez mieszkańców. Zgodnie z przepisami, zarówno po stronie miasta jak i powiatu, istnieje możliwość zwolnienia mieszkańców z opłat. Poinformowała, iż przygotowany projekt uchwały zaproponowała Zarządowi Powiatu, a podjęta uchwała obowiązywałaby zarówno urząd jak również mieszkańców. Obowiązkiem urzędnika byłoby informowanie, zgodnie z uchwałą, o istnieniu możliwości uzyskania zwolnienia z opłat. Jeżeli natomiast opłaty zostałyby pobrane należałoby je zwrócić, opłaty te pobrane byłyby bowiem bezzasadnie. Uchwała dotyczyłaby tych mieszkańców i tylko takich sytuacji które związane byłyby z wydaniem nowego dowodu rejestracyjnego i nowego prawa jazdy. Jeżeli mieszkaniec danej ulicy miał dowód rejestracyjny oraz prawo jazdy a w związku ze zmianą nazwy ulicy nastąpiła potrzeba zmiany tych dokumentów to wówczas uchwała miałaby zastosowanie. Natomiast w przypadku gdy mieszkaniec ulicy Stefana Kardynała Wyszyńskiego ubiegając się o wydanie dowodu rejestracyjnego, nie posiadał wcześniej tego dokumentu, ta uchwała nie miałaby zastosowania. W związku z tym koszty, będące dochodem powiatu byłyby niewielkie. Samo stawienie się w urzędzie i prośba o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego, czy nowego prawa jazdy stanowi indywidualny wniosek, w związku z tym w takim momencie uchwała miałaby zastosowanie. Jeżeli natomiast mieszkaniec ulicy ma stary dowód rejestracyjny bądź stare prawo jazdy i nie zgłasza się do urzędu, to urząd nie zawiadamia jej o obowiązku wymiany tych dokumentów. Osoba ta musi się stawić do urzędu, co należałby traktować jako indywidualny wniosek.

Radny Jan Radkiewicz zaproponował nie rozpatrywanie tego projektu uchwały, zwrócenie się z ponowną prośbą do Burmistrza Miasta bądź do Rady Miasta o ponowną zmianę nazwy ulicy. Nazwa ulica Stefana Kardynała Wyszyńskiego jest nieprawidłowa, winna być ulica Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Skarbnik Powiatu Pani Bożena Zwolińska, poinformowała iż nazwa była konsultowana z Kurią Biskupią, jest więc to nazwa prawidłowa.

Starosta poinformował, iż zwolnienie z opłat w tym przypadku nie stanowi wielkich kosztów. Pojawiły się jednak liczne wątpliwości. Być może w uchwale powinien być zapis: „na indywidualny wniosek”. Rada Powiatu podejmując uchwałę rozstrzygnie czy po złożeniu wniosku mieszkaniec zostanie zwolniony, nie będzie więc potrzeby zwoływania dodatkowych sesji. Mieszkaniec który będzie wymieniał dokumenty może jednak nie chcieć być zwolniony z tych opłat. Trzeba także pamiętać, że składanie wniosku o wydanie dokumentu nie jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o zwolnienie z opłat. Osoba musi być poinformowana, iż w takim przypadku przysługuje jej uzyskanie zwolnienia po złożeniu wniosku. Intencją jest zwolnienie z opłat, trzeba tego jednak dokonać zgodnie z prawem. Zwrócił się następnie z prośbą o ogłoszenie 5-minutowej przerwy celem zajęcia stanowiska w tej kwestii.

Przychylając się do propozycji Starosty Przewodniczący Rady o godzinie 12.40 ogłosił 5-minutową przerwę w obradach sesji.

Po wznowieniu obrad Przewodniczący zapytał czy radni mają kolejne uwagi do rozpatrywanego projektu uchwały.

Głos zabrał radny Zdzisław Tworkowski który, ze względu na pojawienie się wątpliwości, zgłosił wniosek o odłożenie tej sprawy na sesję grudniową. Stwierdził, iż jego zdaniem ulica ta powinna mieć nazwę ulica Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Skarbnik Powiatu zauważyła iż uchwała budzi pewne wątpliwości. Upłynęło już trochę czasu od podjęcia uchwały w sprawie zmiany nazwy ulicy, obowiązek prawdopodobnie już powstał. Wydłużenie więc w czasie podjęcia tej uchwały spowoduje, że szanse na uzyskanie zwolnienia przez tych mieszkańców będą mniejsze. Ponieważ uchwała będzie miała moc obowiązującą, jako prawo miejscowe, po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, mieszkańcy mogą więc nie skorzystać ze zwolnienia wynikającego z tej uchwały.

Starosta zauważył, iż Rada Miasta podejmując uchwałę konsultowała nazwę tej ulicy oraz wiedziała jaka nazwa jest prawidłowa. Jeżeli konieczne będzie dokonanie kolejnej zmiany nazwy tej ulicy, nie będzie się tym zajmowała Rada Powiatu, tylko Rada Miasta. Starosta poinformował, iż Zarząd Powiatu podtrzymuje swoje stanowisko, iż wniosek należy odrzucić. W związku z tym Starosta zgłosił wniosek by w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie wniosek Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska. Następnie wniósł o poddanie pod głosowanie uchwały zaproponowanej w pierwotnej wersji. Z przepisów wprost nie wynika bowiem obowiązek składania indywidualnego wniosku.

Sekretarz Powiatu, odnosząc się do wypowiedzi radnego Radkiewicza, poinformował iż nie można wszystkich gremialnie zwalniać z opłat, podatków. Poinformował, iż skoro w opinii radcy prawnego nie ma potrzeby składania indywidualnego wniosku wycofuje swój wniosek dotyczący indywidualnego wniosku.

Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się o opinię radcy prawnego w kwestii wniosku radnego Zdzisława Tworkowskiego.

Radca prawny poinformowała, iż zmiana porządku obrad może nastąpić z ważnych powodów na wniosek Przewodniczącego Rady, Komisji lub Zarządu.

W związku z powyższym Przewodniczący poddał pod głosowanie odrzucony przez Zarząd Powiatu wniosek Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska o treści: „Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska wnosi o zmianę projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie zwolnienia z uiszczenia opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz prawa jazdy w związku ze zmianą nazwy ulicy w Bielsku Podlaskim z ulicy Stefana Wyszyńskiego na nazwę ulica Stefana Kardynała Wyszyńskiego, tak by z uiszczenia opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz prawa jazdy zwolnieni byli mieszkańcy Powiatu Bielskiego, dla których zmieniono nazwę ulicy bądź nadano nową nazwę ulicy”.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 7 „za”, 9 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) ww. wniosek Komisji Rolnictwa odrzuciła.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w pierwotnej wersji przedstawionej przez Zarząd Powiatu.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 10 „za”, 0 przeciwnych i 7 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła uchwałę nr XIII/92/07 w przedmiotowej sprawie (uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu).

Ad 11.

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 rok (projekt uchwały stanowi załącznik nr 15 do protokołu), Przewodniczący poinformował, iż komisje nie zgłosiły żadnych wniosków do rozpatrywanego materiału. Ponadto poinformował, iż radni otrzymali autopoprawkę Zarządu do projektu uchwały w ww. sprawie (autopoprawka stanowi załącznik nr 16 do protokołu). Zwrócił się następnie z pytaniem, czy radni chcą zabrać głos w tej sprawie.

Radny Witold Sysuła zauważył, iż w objaśnieniach do projektu tej uchwały mowa jest, w Rozdziale II Wydatki, o zwiększeniu na wniosek dyrektora DPS w Brańsku planu finansowego o 121 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na zwiększenie wynagrodzeń. Jednocześnie w objaśnieniach zapisano, iż dyrektor sam jest w stanie sfinansować zwiększenie planu wydatków poprzez dochody osiągnięte przez Dom Pomocy Społecznej w wysokości 77 tys. zł oraz 44 tys. zł, co daje łącznie kwotę 121 tys. zł. Mowa jest także o tym, że dyrektor DPS pozyskał 86 tys. zł tytułem kar. W związku z tym radny zapytał skąd pojawił się kredyt w wysokości 45 tys. zł, celem zbilansowania tego budżetu. Poinformował, iż tego rodzaju kwestie powinny być wyjaśniane na komisjach. Radny nie uzyskał jednak informacji na pytania dotyczące materiałów sesyjnych, ze względu na to, iż nikt nie był w stanie na posiedzeniu komisji radnemu odpowiedzi udzielić.

Skarbnik wyjaśniła, iż prawdopodobnie na poprzedniej sesji bądź na jednej z poprzednich sesji została wprowadzona po stronie dochodów kwota zwiększająca plan finansowy DPS w wysokości 45 tys. zł – przed dokonaniem zmian planowanych wydatków. Obecnie zwiększa się plan finansowy DPS o 76 tys. zł, natomiast plan wydatków zwiększa się o 121 tys. zł. Gdyby po stronie dochodów różnica nie została wprowadzona wcześniej to zmiana ta nie miałaby żadnego wpływu na zmiany w deficycie. Stało się inaczej, w związku z tym konsekwencją tej różnicy jest zmiana deficytu. Generalnie źródłem sfinansowania deficytu jest kredyt, trudno powiedzieć, że ten kredyt finansuje konkretny wydatek czy inwestycję DPS. W budżecie proponuje się iż wskazywany kredyt nie jest kredytem na konkretne zadanie inwestycje, jest kredytem na sfinansowanie deficytu.

Radny Jan Radkiewicz zauważył, iż objaśnienia nie zostały podpisane przez osobę sporządzającą dokument. Pani Skarbnik użyła słowa prawdopodobnie, w związku z tym radny zapytał czy prawdopodobnie, czy tak na pewno było. Powinno się wskazywać konkretne sesje.

Skarbnik Powiatu stwierdziła, iż nie pamięta daty sesji na której dokonano zmiany, powiedziała więc iż miało to miejsce na którejś z poprzednich sesji.

Kolejnych uwag nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie rozpatrywany projekt uchwały.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 12 „za”, 0 przeciwnych i 4 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła uchwałę nr XIII/93/07 w przedmiotowej sprawie (uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokołu).

Ad 12.

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości stanowiących własność Powiatu Bielskiego (projekt uchwały stanowi załącznik nr 18 do protokołu), Przewodniczący zwrócił się z pytaniem, czy radni chcą zabrać głos w tej sprawie.

Żadnych uwag nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie rozpatrywany projekt uchwały.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 4 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła uchwałę nr XIII/94/07 w przedmiotowej sprawie (uchwała stanowi załącznik nr 19 do protokołu).

Ad 13.

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2008 rok (projekt uchwały stanowi załącznik nr 20 do protokołu), Przewodniczący poinformował, iż komisje nie zgłosiły żadnych wniosków do rozpatrywanego materiału. Zwrócił się następnie z pytaniem, czy radni chcą zabrać głos w tej sprawie.

Żadnych uwag nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie rozpatrywany projekt uchwały.

Rada Powiatu, w głosowaniu jawnym, stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 4 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła uchwałę nr XIII/95/07 w przedmiotowej sprawie (uchwała stanowi załącznik nr 21 do protokołu).

Ad 14.

Interpelacji i zapytań nie zgłoszono.

Ad 15.

Wniosków i oświadczeń nie zgłoszono.

Ad 16.

Przechodząc do realizacji punktu – Sprawy różne Przewodniczący odczytał pisma informujące o wynajmowanych pomieszczeniach przez:
1) Centrum Kształcenia Praktycznego w Bielsku Podlaskim (pismo stanowi załącznik nr 22 do protokołu),
2) Zespół Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim (pismo stanowi załącznik nr 23 do protokołu),
3) Zespół Szkół nr 1 im. Marszałka J. K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim (pismo stanowi załącznik nr 24 do protokołu),
4) Zespół Szkół nr 1 im. Marszałka J. K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim (pismo stanowi załącznik nr 25 do protokołu),
5) Centrum Kształcenia Praktycznego w Bielsku Podlaskim (pismo stanowi załącznik nr 26 do protokołu).

Następnie Przewodniczący poinformował, iż wraz z materiałami sesyjnymi radni otrzymali odpowiedź Zarządu Powiatu na wnioski Komisji nie związane z dzisiejszą sesją (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu stanowią załącznik nr 27 do protokołu).

Kolejnych spraw różnych nie zgłoszono. W związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję przechodząc do realizacji kolejnego punktu dzisiejszej sesji.

Ad 17.

Porządek obrad został w tym punkcie wyczerpany, w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu Adam Miron Łęczycki o godzinie 13.10 zamknął posiedzenie XIII sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Joanna Popławska.

 

Adam Miron Łęczycki
Przewodniczący Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim

Metryka strony

Udostępniający: Adam Miron Łęczycki Przewodniczący Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim

Wytwarzający/odpowiadający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wytworzenia: 2008-01-08

Wprowadzający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wprowadzenia: 2008-01-10

Data modyfikacji: 2008-01-10

Opublikował: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data publikacji: 2008-01-10