Protokół XXXI z dnia 31 maja 2005 r.

XXXI sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Władysława Jagiełłę odbyła się w dniu
31 maja 2005 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego przy ulicy 11-go Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady XXXI sesji rozpoczęły się
o godzinie 905, zakończyły się o godzinie 1355, sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu - radny Władysław Jagiełło.

Na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji udział wzięli:
1. Pani Bożena Zwolińska - Skarbnik Powiatu,
2. Pan Ryszard Anusiewicz - Sekretarz Powiatu,
3. Pan Marek Kozłowski - radca prawny,
4. Pani Urszula Kitlas - Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim,
5. Pani Walentyna Tokajuk - Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Brańsku,
6. Pani Bożena Grotowicz - Dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim,
7. Pani Ewa Korycka-Sarnacka - z-ca dyrektora ds. lecznictwa SP ZOZ w Bielsku Podlaskim,
8. Pani Elżbieta Tkaczuk - główna księgowa SP ZOZ w Bielsku Podlaskim,
9. Pan Marian Łuczaj - Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego.
 

Sesję protokołowała Joanna Popławska.

Przewodniczący Rady Powiatu otworzył obrady XXXI sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności w obradach sesji uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne (lista obecności w załączeniu). Radni nieobecni to: Helena Buszko, Roch Andrzej Charyton, Marek Antoni Łukaszewicz, Marek Malinowski, Zdzisław Tworkowski, Tadeusz Wielanowski. Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poinformował radnych o przedstawionym porządku obrad, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem, zwracając się z prośbą o zgłaszanie uwag i propozycji. Radni nie zgłosili żadnych propozycji zmian do proponowanego porządku obrad sesji, Przewodniczący poddał więc porządek obrad pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 "za", 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 13 radnych) przyjęła następujący porządek obrad XXXI sesji Rady Powiatu:

1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Powiatu.
5. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
6. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania imienia Domowi Pomocy Społecznej w Brańsku (druk Nr 1).
7. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego w 2005 r. (druk Nr 2).
8. Sprawozdanie z działalności Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim za 2004 r. (druk Nr 3).
9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 r. (druk Nr 4).
10.  Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z realizacji zadań w zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym finansowanej ze środków PFRON w 2004 r. (druk Nr 5).
11. Interpelacje i zapytania radnych.
12. Wnioski i oświadczenia radnych.
13. Sprawy różne.
14. Zamknięcie obrad.

Ad. 4

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu - Przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Powiatu, który zgodnie z wymogami statutowymi wyłożony był wraz z załącznikami do wglądu w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego (pok. Nr 309) na 7 dni przed sesją oraz w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do w/w protokołu nie zostały wniesione uwagi na piśmie. Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z pytaniem czy chcą zgłosić uwagi do protokołu. Radni nie zabierali głosu, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie projekt protokołu z XXX sesji. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 12 "za" 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się (w obecności 13 radnych) przyjęła protokół z XXX sesji Rady Powiatu.
O godzinie 909 na obrady sesji przybył radny Marek Malinowski, od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 14 radnych.

Ad. 5

Starosta Bielski - Sławomir Jerzy Snarski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 29 kwietnia do 31 maja 2005 roku (sprawozdanie w załączeniu).O godzinie 915 na obrady sesji przybyli radni: Roch A. Charyton oraz Tadeusz Wielanowski. W obradach sesji uczestniczyło 16 radnych.
Przewodniczący Rady Powiatu - Władysław Jagiełło podziękował Staroście Bielskiemu za przedstawienie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym oraz zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag do przedmiotowego sprawozdania. Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż na stronie 2 przedmiotowego sprawozdania ujęto rozpatrzenie przez Zarząd Powiatu wniosku radnego Rady Gminy Brańsk Pana Szczepana Mariana Bańkowskiego w sprawie przekwalifikowania drogi (ulicy) gminnej we wsi Załuskie Kościelne do kategorii dróg powiatowych. Odnosząc się do powyższego radny zwrócił się z prośbą o kompleksowe przeanalizowanie przez Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim stanu dróg powiatowych, celem uporządkowania systemu dróg powiatowych w powiecie bielskim, tj. przekwalifikowania dróg powiatowych o małym znaczeniu komunikacyjnym na drogi gminne oraz przekwalifikowanie dróg gminnych mających duże znaczenie komunikacyjne do kategorii dróg powiatowych. Starosta Bielski Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż w Powiatowym Zarządzie Dróg w Bielsku Podlaskim trwają prace nad uporządkowaniem systemu dróg powiatowych na terenie powiatu bielskiego. Radni nie zgłosili kolejnych uwag do treści przedmiotowego sprawozdania, w związku z czym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Rada Powiatu zapoznała się ze sprawozdaniem z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.

Ad. 6

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu - Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie nadania imienia Domowi Pomocy Społecznej w Brańsku (druk Nr 1 w załączeniu).Ustosunkowując się do wniosku Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego Wicestarosta Pan Piotr Bożko wyjaśnił, iż nadanie imienia w Regulaminie Organizacyjnym DPS w Brańsku oraz w innych aktach prawnych nastąpi po podjęciu przez Radę Powiatu uchwały w przedmiotowej sprawie (wniosek Komisji wraz ze stanowiskiem Zarządu zostały przekazane radnym przed rozpoczęciem obrad dzisiejszej sesji Rady Powiatu, stanowią także załącznik do protokołu). Wicestarosta przypomniał, iż Papież Jan Paweł II w swoich naukach bardzo często odnosił się do ludzi chorych, biednych i potrzebujących pomocy. Tacy ludzie są pensjonariuszami m.in. Domu Pomocy Społecznej w Brańsku. Dlatego też dla upamiętnienia postaci Ojca Świętego oraz Jego Pontyfikatu zasadne jest nadanie Domowi Pomocy Społecznej w Brańsku imienia Jana Pawła II. Wicestarosta zwrócił się do radnych z prośbą o wsparcie idei nadania imienia "Jana Pawła II" Domowi Pomocy Społecznej w Brańsku, poprzez podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie. Pani Walentyna Tokajuk - dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Brańsku poinformowała, iż nadanie imienia Jana Pawła II stanowi zaszczyt, honor, a także wyzwanie dla Domu Pomocy Społecznej w Brańsku. Ojciec Święty Jan Paweł II ze szczególną bowiem troską otwierał się na ludzi chorych i cierpiących, wskazywał także sposób w jaki powinno się o nich troszczyć. Mieszkańcy oraz pracownicy DPS podjęli inicjatywę aby w 2005 roku wszelkie podejmowane działania poświęcić pamięci wielkiego Polaka. Natomiast uroczystość nadania imienia "Jana Pawła II" Domowi Pomocy Społecznej zaplanowana zostanie na miesiąc październik. Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie w imieniu prezydium Rady Powiatu zaproponował przyjęcie przez aklamację projektu uchwały w przedmiotowej sprawie. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z czym uchwała Rady Powiatu w sprawie nadania imienia Domowi Pomocy Społecznej w Brańsku została przez aklamację przyjęta (uchwała Nr XXXI/178/05 w załączeniu).

Ad. 7

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu - Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego w 2005 r. (druk Nr 2 w załączeniu). Jednocześnie poinformował, iż radca prawny Pan Marek Kozłowski nie wniósł zastrzeżeń do przedmiotowego materiału (podpis i pieczęć radcy znajdują się na oryginale przedmiotowego dokumentu). Następnie Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 "za", 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się (w obecności 16 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXXI/179/05 w załączeniu).

Ad. 8

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu - Sprawozdanie z działalności Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim za 2004 r. (druk Nr 3 w załączeniu).Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do przedmiotowego sprawozdania. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Rada Powiatu zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim za 2004 r.

Ad. 9

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu - Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 r. (druk Nr 4 w załączeniu). Poinformował także, iż radni otrzymali stanowisko Zarządu Powiatu w odpowiedzi na zgłoszone wnioski komisji dotyczące przedmiotowej uchwały (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu). Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk - Przewodnicząca Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny stwierdziła, iż przedmiotowe sprawozdanie jest jednym z najważniejszych dokumentów dotyczących funkcjonowania SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Zdaniem radnej intencja pytań Komisji nie została do końca zrozumiana, odpowiedzi nie są satysfakcjonujące. Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny w pytaniu pierwszym prosiła o wyjaśnienie - czy prawdą jest, że z dniem 01 stycznia 2003 roku rozwiązano umowy z pracownikami SP ZOZ, a następnie zawarto z nimi nowe umowy, co w konsekwencji doprowadziło do pozbawienia pracowników SP ZOZ podwyżki "203". Zarząd Powiatu w odpowiedzi na w/w wniosek informuje, iż: "(…) Nie jest prawdą, że z dniem 01 stycznia 2003 r. rozwiązano umowy z pracownikami, a następnie zawarto z nimi nowe umowy. Od stycznia 2003 r. SP ZOZ jako pracodawca podpisał z większością pracowników porozumienie zmieniające wysokość wynagrodzenia." Zdaniem radnej Zinaidy Kuprianiuk-Daniluk w/w zapis winien być rozszerzony w sposób następujący: "Od stycznia 2003 r. SP ZOZ jako pracodawca podpisał z większością pracowników porozumienie zmieniające wysokość wynagrodzenia zmniejszającego pobory pracownicze o efekty, które powinny wyniknąć z tzw. ustawy "203 zł." Radna zauważyła, iż w 2003 oraz w 2004 roku pracownicy w dalszym ciągu otrzymują wynagrodzenie nie uwzględniające podwyżki wynikającej z ustawy "203", rodzi się więc pytanie - na jak długo wystarczy cierpliwości i wytrwałości pracownikom SP ZOZ. W pytaniu drugim Komisja wnosiła o przedstawienie skutków finansowych uwzględniających ustawę "203" oraz należne świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych za 2004 rok. W sprawozdaniu finansowym za 2003 rok podana została kwota nie naliczona z tyt. ustawy tzw. "203", tj. 1.753.362 zł. Natomiast ze sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 rok wynika, iż kwota z tyt. ustawy tzw. "203" za rok 2004 nie została naliczona. Zdaniem radnej w/w kwota powinna zostać ujęta w przedmiotowym sprawozdaniu. Radna podkreśliła, iż z ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684) wynika, iż maksymalna kwota pożyczki z budżetu państwa o którą będzie mógł ubiegać się SP ZOZ nie może być wyższa niż suma należności głównych z tytułu zobowiązań wobec pracowników wynikających z ustawy "203". W związku z powyższym radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zgłosiła wniosek - o naniesienie poprawki w przedmiotowym sprawozdaniu, tj. podanie wysokości nie naliczonej kwoty z tyt. ustawy tzw. "203" za 2004 rok. Komisja wnosiła także o przedstawienie skutków finansowych uwzględniających należne świadczenia z ZFŚS W przedmiotowym sprawozdaniu zapisano, iż w porozumieniu ze związkami zawodowymi podjęto decyzję o nie naliczaniu odpisu podstawowego na ZFŚS w 2004 r., co stanowi kwotę 305.752,00 zł. Odpowiedź na trzecie pytanie Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny jest zdaniem Przewodniczącej Komisji także niewystarczające. Jak wynika z doniesień prasowych zawarte pomiędzy pracownikami SP ZOZ a pracodawcą porozumienia dotyczące zrzeczenia się "203" nie maja mocy prawnej. Zdaniem radnej Kuprianiuk-Daniluk należy myśleć przyszłościowo o jednostce i utrzymaniu publicznego zakładu na terenie powiatu. Nie powinno się przechodzić obojętnie wobec sytuacji w szpitalu, udając że sytuacja jest dobra i nic się nie dzieje. Obraz sytuacji finansowej SP ZOZ przedstawia się bowiem inaczej, niż to zostało w sprawozdaniu ujęte. Wskazanie nie naliczonej kwoty z tyt. ustawy tzw. "203" oraz nie naliczonej kwoty odpisu podstawowego na ZFŚS wskaże, iż 2004 rok nie został zakończony zyskiem w wysokości 1.335.110,96 zł. Poza tym niedofinansowanie służby zdrowia od kilku lat jest wysokie, a główne pieniądze pochodzące ze sprzedaży usług są pieniędzmi zbyt małymi i niewystarczającymi na pokrycie potrzeb szpitala. Przychody ze sprzedaży usług na przestrzeni lat 2001-2004 zwiększyły się o około 1.200.000 zł, natomiast za rok 2004 przychody uzyskane ze sprzedaży wynosiły 13 mln. zł, przy kosztach ogółem prawie 14 mln. zł. Niepokojące jest także to, iż wynagrodzenia pracowników spadły poniżej 50% kosztów ogółem zakładu. Około 50% pracowników SP ZOZ stanowi personel średni, są to pielęgniarki i położne, które pracują za niskie wynagrodzenie. Wyrzeczenia ze strony załogi szpitala, które w 2004 roku wynoszą 2 mln. zł, powinny zostać wskazane w przedmiotowym sprawozdaniu finansowym. Radna Kuprianiuk-Daniluk zwróciła się z pytaniem do dyrekcji szpitala - czy obecnie nie ma pracowników, którzy są zatrudnieni poniżej minimum socjalnego w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.
Zdaniem radnej każda wytwarzana przez szpital rezerwa winna zostać przeznaczona na pomoc finansową dla szpitala, a możliwość skorzystania z pomocy jaką daje ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej pozwoli na zlikwidowanie w całości zobowiązań wobec pracowników.
O godzinie 947 na obrady sesji przybył radny Zdzisław Tworkowski, natomiast o godzinie 1005 na obrady sesji przybył radny Marek Antoni Łukaszewicz. W obradach sesji uczestniczyło 18 radnych.Pani Bożena Grotowicz - dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim wyjaśniła, iż sprawozdanie finansowe za 2004 rok jak również cała księgowość SP ZOZ jest prowadzona w oparciu o ustawę z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). W/w ustawa nie pozwala na wprowadzanie dowolnych zapisów, które nie wynikają z ustawy. W związku z czym rozszerzenie sprawozdania o hipotetyczne wyliczenia nie jest możliwe, bowiem wprowadzenie kwoty po stronie wydatków musi znaleźć uzasadnienie oraz wynikać z konkretnych zapisów. Wyliczenie wnioskowanej przez radną Kuprianiuk-Daniluk hipotetycznej kwoty zabierze dużo czasu, konieczne jest bowiem wyliczenie należnej kwoty indywidualnie dla każdego pracownika. Odnośnie pytania Komisji Zdrowia - czy zawarte pomiędzy pracownikami SP ZOZ a pracodawcą umowy dotyczące zrzeczenia się "203" są aktualnie ważne z mocy prawa, czy też utraciły swoją ważność Pani Bożena Grotowicz wyjaśniła, iż według posiadanej wiedzy w tym zakresie w/w porozumienia są zgodne z prawem. Porozumienie podpisane z pracownikami o zmianie warunków umowy podpisywane były przez dwie strony: pracownika i pracodawcę jako oświadczenie woli i zostały zawierane zgodnie z przepisami regulujący taki sposób postępowania. Na wniosek Związków Zawodowych porozumienia zostały zbadane przez Państwową Inspekcję Pracy, która wydała orzeczenie, iż porozumienie jest zgodne z prawem. W roku 2003, 2004 jak również w 2005 roku zawarte zostało porozumienie ze związkami zawodowymi o utworzeniu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości "0 zł" na każdego pracownika. Pani Bożena Grotowicz przypomniała, iż dwa i pół roku temu szpitalowi groził paraliż, fizyczna likwidacja szpitala. SP ZOZ miał kłopoty z uzyskaniem dostawcy leków, żywności, opału. Załoga podjęła wówczas ogromny trud ratowania szpitala bielskiego. Dzięki temu obecnie SP ZOZ na bieżąco płaci wynagrodzenia pracownikom. Zachowany został także proces leczenia. Wynik finansowy SP ZOZ udało się uzyskać także dzięki umorzeniu przez Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski podatku od nieruchomości wraz z odsetkami. Pozwoliło to na zmniejszenie zadłużenia, nie miało jednak wpływu na płynność finansową zakładu. Szpitalowi pomógł także udzielony przez Bank Gospodarstwa Krajowego poręczony przez Powiat kredyt w wysokości 2 mln. zł, co pozwoliło na zmniejszenie zaległości w płaceniu zobowiązań. Środki pozyskane z NFZ są zbyt małe na pokrycie faktycznych kosztów leczenia. Poza tym szpital oprócz bieżącej działalności ponosi także ciężar spłacania dwóch kredytów. Pomimo to wygospodarowane zostały pieniądze na podwyżki dla załogi szpitala. Podwyżka nie była wysoka w stosunku do oczekiwań pracowników ZOZ-u, była to jednak pierwsza od 8 lat podwyżka jaką otrzymali pracownicy.
W SP ZOZ wdrożony został przynoszący efekty program naprawczy. Nie ma już możliwości szukania oszczędności kosztem załogi szpitala. Nie ma jednak możliwości na zwiększenie wynagrodzenia załodze. Podniesienie płac wiązałoby się bowiem z dokonaniem wyboru, czy zakupić leki, materiały opatrunkowe, zmniejszyć bardzo niską stawkę żywieniową. Największe wyrzeczenia w ratowanie zakładu poniosła załoga szpitala, która w dalszym ciągu otrzymuje wynagrodzenia nieadekwatne do wykonywanej pracy. Pomimo wyrzeczeń SP ZOZ w dalszym ciągu nie może odzyskać równowagi finansowej oraz ma trudności przy współpracy z hurtowniami leków. Prawie wszystkie zakupy sprzętu medycznego oraz remonty wykonywane są z pieniędzy uzyskanych z zewnątrz. W szpitalu przybywa specjalistów, wprowadzane są nowe procedury. Obecna sytuacja w kraju może spowodować problem z personelem medycznym. Nowego personelu medycznego się nie kształci, natomiast ten który obecnie pracuje może odejść do innych zakładów pracy, bądź wyjechać za granicę. Zwiększenie wynagrodzenie pracownikom o 60-70 zł. złotych stanowi poważne obciążenie w skali roku dla zakładu. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1992 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 74, poz. 366 z późn. zm.) nakłada na szpital obowiązek spełnienia określonych w rozporządzeniu wymogów do końca czerwca 2005 roku. Blok operacyjny SP ZOZ nie spełnia wymogów określonych w w/w rozporządzeniu, co grozi jego zamknięciem. Składanie wniosków oraz złożenie oferty do NFZ związane jest z koniecznością spełnienia określonych w rozporządzeniu wymogów. Bożena Grotowicz stwierdziła, iż nie podniesienie przez NFZ opłat za usługi medyczne nie pozwoli na rozwiązanie problemów finansowych zakładu. Pani dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim podziękowała Radzie Powiatu, Staroście, gminom, Burmistrzowi Miasta Bielsk Podlaski za pomoc udzieloną szpitalowi. Pani Bożena Grotowicz poinformowała, iż wyliczenie hipotetycznej kwoty z tytuł ustawy tzw. "203 zł" jest możliwe, odbędzie się to jednak kosztem pracowników szpitala, którzy przygotowują m.in. program restrukturyzacyjny SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk odnosząc się do wypowiedzi Pani dyrektor SP ZOZ stwierdziła, iż sytuacja szpitala jest ciężka, niepokojące jest jednak odkładanie spraw pracowniczych na plan dalszy. Pracownicy mogą bowiem zrezygnować z pracy w bielskim szpitalu. Zatrudnienie personelu średniego ociera się o granicę bezpieczeństwa o pacjenta. Sąd Najwyższy uchwałą z dnia 8 grudnia 2004 roku ustalił próg poniżej którego nie można zmniejszyć wynagrodzenia pracownikom SP ZOZ-u objętych ustawą "203 zł". Próg stanowi sumę ustawowych podwyżek i najniższego wynagrodzenia obowiązującego w 2001 roku, co daje kwotę 1.073,23 zł. Sąd Najwyższy orzekł, iż wynagrodzenie pracowników SP ZOZ-u mogło być od 1 stycznia 2003 roku zmniejszone w drodze wypowiedzenia zmieniającego warunki płacowe, ale tylko do w/w kwoty. Uchwała Sądu Najwyższego umożliwia zatem odbieranie ustawowych podwyżek ale tylko do kwoty 1.073,23 zł. W związku z powyższym radna zwróciła się z pytaniem - czy porozumienia, które zostały zawarte pomiędzy dyrekcją SP ZOZ a pracownikami, dotyczące zmiany warunków umowy o pracę, są jednoznaczne ze sprecyzowaniem przez Sąd Najwyższy "wypowiedzenia zmieniające warunki płacowe". Ponadto radna zwróciła się do dyrektora SP ZOZ z pytaniem- czy w SP ZOZ są pracownicy, którzy są zatrudnieni na stawkach niższych niż 1.073,23 zł. Radna podkreśliła także, iż ewentualne fundusze pozyskane na mocy ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej powinny w pierwszej kolejności zostać przeznaczone na uregulowanie wynagrodzeń pracowniczych. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk stwierdziła, iż wyliczenie zobowiązań za 2004 rok wynikających z tyt. tzw. ustawy "203" powoli na przedstawienie pełnej sytuacji finansowej SP ZOZ za 2004 rok. Pani Bożena Grotowicz - dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim odnosząc się do wypowiedzi radnej wyjaśniła, iż sprawy pracownicze nie są lekceważone i odsuwane na plan dalszy. Pani dyrektor przypomniała, iż w grudniu 2002 roku pracownicy nie mieli uregulowanej sprawy tzw. podwyżki "203 zł" za pierwsze pięć miesięcy 2001 roku. Cały ciężar spłaty wynikający z ustawy tzw. "203 zł" przypadł na 2003 rok oraz połowę 2004 roku. W pierwszej kolejności zostały uregulowane zaległości wobec pracowników. Pomimo obecnej sytuacji finansowej zakładu dokonane zostały podwyżki pracownikom SP ZOZ. Jeżeli sytuacja finansowa zakładu pozwoli to dodatkowe środki uzyskane z NFZ zostaną przeznaczone na kolejne podniesienie płac pracownikom. W SP ZOZ nie ma przyrostu zatrudnienia, największy udział w kosztach zakładu stanowią koszty wynagrodzenia pracowników. Zwiększenie środków na wynagrodzenia lub zwiększenie zatrudnienia poniesie za sobą konieczność zmniejszenia wydatków na leczenie pacjentów. Ograniczenie przyjęcia pacjentów doprowadzi do ograniczenia przychodów. O godzinie 1030 z obrad sesji został zwolniony za zgodą Przewodniczącego Rady Powiatu radny Bazyli Leszczyński. Od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 17 radnych. Radny Zdzisław Tworkowski przypomniał, iż Pani Bożena Grotowicz pracując w Podlaskiej Regionalnej Kasie Chorych jako dyrektor ds. finansowych z 40 mln. zł długu wypracowała zysk w wysokości 80 mln. zł. Radny stwierdził, iż Pani dyrektor w swoim wystąpieniu wraca do sytuacji jaką zastała obejmując funkcję dyrektora SP ZOZ w 2002 roku. Jednak przez okres 3 lat pełnienia przez Panią Grotowicz funkcji dyrektora w SP ZOZ nic się nie zmieniło. Jedyną zasługą jest umorzenie podatku od nieruchomości wraz z odsetkami przez Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski. Poprzedni dyrektor SP ZOZ doprowadził do konfliktów z załogą szpitala. Obecny na dzisiejszej sali obrad ówczesny Starosta radny Marek Antoni Łukaszewicz twierdził, iż winą za zaistniałą sytuację ponosi system. Ponadto radny Zdzisław Tworkowski zwrócił się z pytaniem - dlaczego członek Zarządu Powiatu leczy się w szpitalu w Hajnówce a nie w szpitalu bielskim? Radny Tworkowski stwierdził, iż ujęcie w przedmiotowym sprawozdaniu nie naliczonej kwoty z tyt. ustawy "203" oraz odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych wskaże, iż SP ZOZ w Bielsku Podlaskim 2004 roku nie zakończył zyskiem w wysokości 1.335.110,96 zł, tylko stratą. Radny Tworkowski zgodził się z wypowiedzią radnej Zinaidy Kuprianiuk-Daniluk, iż sprawy pracownicze w SP ZOZ traktowane są bardzo lekko. Powiat będzie musiał spłacać dług jaki pozostanie w szpitalu bielskim. Radny zwrócił się z pytaniem dlaczego podpisane zostały nowe umowy
z pracownikami, jeżeli pracownicy zatrudnieni byli zgodnie z prawem. Zdaniem radnego Zarząd Powiatu powinien zastanowić się co zrobić z obecną sytuacją finansową zakładu. Wicestarosta - Piotr Bożko odnosząc się do wypowiedzi radnej Kuprianiuk-Daniluk zapewnił, iż sprawy pracownicze nie były i nie będą lekceważone przez Zarząd Powiatu. Załoga szpitala jest największym kapitałem każdej jednostki. Przy dekapitalizacji sprzętu, aparatury, budynków szpitala największą wartością jest pracownik. Jednak pogodzenie spraw jednostki, pracowników, modernizacji szpitali w ramach jednego budżetu jest trudne. Nie da się bowiem oddzielić spraw pracowniczych od spraw bytowych jednostki. Remont budynku, zakup nowego sprzętu przyczyniają się także do podniesienia kwalifikacji pracownika oraz standardu pracy. Inwestowanie tylko w płace spowoduje brak środków na inwestycje i rozwój szpitala, co w konsekwencji doprowadzi do tego, iż szpital przestanie być konkurencyjny na rynku usług medycznych oraz przestanie konkurować z sąsiednimi lepszymi zakładami opieki zdrowotnej. Wicestarosta podkreślił, iż zarówno na Radzie Społecznej SP ZOZ oraz na posiedzeniach Zarządu Powiatu podejmowane były rozmowy z dyrektorem zakładu w kwestii doceniania załogi szpitala. Obecny Zarząd Powiatu oraz Rada Powiatu również przyczyniły się do poprawy sytuacji finansowej szpitala poprzez poręczenie kredytu w wysokości 1 mln. zł, spłatę raty kredytów, użyczanie obiektów powiatowych dla szpitala, sprzedaż nieruchomości i przeznaczenie środków uzyskanych z ich sprzedaży dla szpitala jako udział w inwestycjach dofinansowanych z Unii Europejskiej, pomoc logistyczną, czy też uczestniczenie w negocjacjach, pomoc w przygotowaniu projektów unijnych. Sprawom szpitala poświęca się dużo czasu pomimo tego, iż jest on zakładem samodzielnym. Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż sprawozdanie finansowe odzwierciedla wszystkie zdarzenia jakie miały miejsce w ciągu całego 2004 roku oraz znajdują odzwierciedlenie w dokumentach księgowych szpitala. Sprawozdanie zostało zbadane przez niezależnego biegłego rewidenta, który został wyłoniony po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zapytania o cenę na wyłonienie biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim za 2004 rok. Możliwe jest dokonanie pewnych hipotetycznych wyliczeń, Rada Powiatu nie może natomiast nanieść żadnych poprawek do sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 rok. Pomimo różnych trudności szpital bielski zmierza w dobrym kierunku. Wielką wagę mają sprawy pracownicze i sprawy związane z modernizacją pomieszczeń i zakupem nowoczesnej aparatury medycznej. Działania te muszą być jednak przede wszystkim podporządkowane dobru pacjenta, aby nigdy nie zabrakło środków na leki i sprzęt służący do ratowania życia. Szpital jest złożonym organizmem, pytanie więc co powinno zostać zrobione w pierwszej kolejności, czy zadbać o poprawienie spraw pracowniczych, czy też podejmować działania o pozyskanie nowego sprzętu, który pozwoli na podpisanie kontraktu z NFZ. W chwili obecnej wykonywane jest docieplenie oraz wymiana stolarki okiennej w szpitalu, co pozwoli na zmniejszenie kosztów związanych z zakupem oleju do ogrzewania szpitala. Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski umorzył podatek od nieruchomości wraz z odsetkami. Obecnie podatek od nieruchomości jest przez SP ZOZ płacony systematycznie w kwocie 72 tys. zł rocznie. Warunkiem ubiegania się o dofinansowanie realizowanych inwestycji ze środków Unii Europejskiej jest nie zaleganie z podatkami. Szpital ponosi koszty z tytułu niefunkcjonowania opieki zdrowotnej w takim stopniu jak ona powinna funkcjonować. Starosta podkreślił, iż SP ZOZ przejmuje zadania gmin. Gminy nie kierując osób do DPS-u, powodują że trafiają one do szpitala. Stanowi to dodatkowy koszt funkcjonowania SP ZOZ. Pracownicy rozumiejąc trudną sytuację szpitala podjęli trud jego ratowania. W 2004 roku sytuacja finansowa zakładu pozwoliła na udzielenie podwyżek pracownikom. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Tworkowskiego Starosta wyjaśnił, że Członek Zarządu Powiatu przebywa na oddziale rehabilitacji szpitala hajnowskiego, ponieważ takiego oddziału nie ma w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Wicestarosta Bielski radny Piotr Bożko przypomniał, iż z opinii biegłego rewidenta wynika, iż w zbadanym sprawozdaniu finansowym sporządzonym za 2004 rok nie stwierdzono błędów lub nieprawidłowości powodujących konieczność jego korekty, a informacje w nim zawarte są wystarczające i zgodne z obowiązującymi normami prawnymi. Sprawozdanie finansowe nie jest oceną wielkości wynagrodzeń ani oceną sposobu rozdysponowania funduszu socjalnego. Sprawozdanie oraz opinia biegłego rewidenta o tym sprawozdaniu są efektem działalności jednostki w 2004 roku. Wicestarosta przypomniał, iż podczas głosowania nad przedmiotowym materiałem radni nie będą głosowali nad wielkością wynagrodzeń pracowników, tylko nad sposobem i rzetelnością wykonania sprawozdania finansowego SPZOZ w Bielsku Podlaskim za 2004 rok. Pani Bożena Zwolińska - Skarbnik Powiatu wyjaśniła, iż zgodnie z projektem ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, możliwe będzie uzyskanie pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego. Przy ubieganiu się o pożyczkę konieczne jest przedłożenie dokumentów, a wysokość pożyczki ustalana jest według wzoru. Do otrzymania drugiej formy pomocy najbardziej kwalifikują się te Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej, które na dzień 31 grudnia 2004 r. nie są zadłużone. Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej, które są w gorszej sytuacji finansowej mogą ubiegać się o pomoc m.in. w formie pożyczki. Wysokość pomocy jest ściśle określona. W przypadku zmiany organizacyjnej SP ZOZ konsekwencje ponosi organ założycielski SP ZOZ, czyli powiat. Restrukturyzacja dotyczy zobowiązań publiczno-prawnych i zobowiązań cywilno-prawnych. Obowiązkiem dyrekcji jest przygotowanie programu, który pozwoli na umieszczenie w nim propozycji ugody restrukturyzacyjnej. Ugoda polegać będzie na rezygnacji z zobowiązań przez wierzycieli. Za warunkami ugody restrukturyzacyjnej musi opowiedzieć się 50% wierzycieli mających ? wierzytelności. Skutki tzw. ustawy "203 zł", które wystąpiły w latach 2003-2004 nie są brane pod uwagę do działań restrukturyzacyjnych. Pani Bożena Zwolińska poinformowała, iż w związku z niepłaceniem przez jeden z SP ZOZ-ów zobowiązań wierzyciel wystąpił na drogę sądową. Sąd Najwyższy orzekł, iż powiat ponosi odpowiedzialność za nie przeprowadzenie działań wynikających z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (likwidacja i zmiana struktury organizacyjnej) oraz nałożył na powiat obowiązek wypłacenia odszkodowania. W 2003 roku kapitał własny SPZOZ był ujemny, w związku z czym znalezienie banku, który udzieliłby pomocy SPZOZ w celu zahamowania braku płynności finansowej było trudne. Na zysk w 2004 roku przyczyniło się umorzenie podatku od nieruchomości wraz z odsetkami, nie naliczanie odpisu na ZFŚS, które odbyło się w porozumieniu ze związkami zawodowymi. Pracownicy oraz związki zawodowe wyrazili zgodę na zmianę angaży w trybie porozumienia stron, co w dużym stopniu wpłynęło na poprawę wyniku finansowego za 2004 rok. W wyniku powyższych działań ujemne fundusze zostały zmniejszone. Z analizy dokumentów wynika, iż działania SP ZOZ w Bielsku Podlaskim zmierzają w dobrym kierunku. Natomiast wszelkie działania powodujące zamęt wśród załogi szpitala będą niekorzystnie wpływały na sytuację szpitala. Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przypomniał o toczącej się dyskusji w punkcie 9 porządku obrad, tj. podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 r. Sprawozdanie zostało opracowane, sprawdzone oraz pozytywnie zaopiniowane przez biegłego rewidenta. Sprawozdanie finansowe SP ZOZ zostało także zaopiniowane pozytywnie przez Radę Społeczną SP ZOZ, Zarząd Powiatu, jak również pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego. Rada Powiatu na sesji w dniu dzisiejszym w wyniku głosowania jawnego projekt uchwały w przedmiotowej sprawie może przyjąć, bądź odrzucić. Radny Marek Antoni Łukaszewicz odnosząc się do powyższych wypowiedzi przypomniał, iż w grudniu 2000 roku dyrektor Hryniewicki udzielił każdemu z pracowników podwyżki w kwocie średnio 60 zł. Nie jest więc prawdą, iż pracownicy szpitala od 8 lat (poza ustawową podwyżką tzw. "203 zł") nie otrzymali żadnej podwyżki, o czym mówiła w swoim wystąpieniu Pani Bożena Grotowicz - dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radny zwrócił się z pytaniem - dlaczego Rada Powiatu poprzez głosowanie ma potwierdzić prawidłowość sporządzenia sprawozdania, jeżeli zostało to już uczynione przez biegłego rewidenta. Radca prawny Pan Marek Kozłowski wyjaśnił, iż zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) - roczne sprawozdanie finansowe jednostki podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. O godzinie 1113 obrady sesji za zgodą Przewodniczącego Rady Powiatu opuścił radny Zdzisław Tworkowski. Od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 16 radnych. Radna Raisa Rajecka poinformowała, iż radni dostrzegają pozyskanie przez szpital środków finansowych z zewnątrz, przeprowadzenie remontów, zakup nowego sprzętu. W sprawozdaniu finansowym SP ZOZ za 2004 roku podana została kwota nie naliczona z tyt. ustawy tzw. "203", tj. 1.753.362 zł. Natomiast ze sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 rok wynika, iż kwota z tyt. ustawy tzw. "203" za rok 2004 nie została naliczona (bez podania kwoty nie naliczonej z tego tytułu). Radna zwrócił się z pytaniem - dlaczego w sprawozdaniu za 2003 rok kwota nie naliczona z tyt. ustawy tzw. "203", została podana, natomiast w sprawozdaniu za 2004 rok kwota z tego tytułu nie została ujęta. Ponadto radna poprosiła o przybliżenie ogromnego wysiłku całej załogi, o którym jest mowa w odpowiedzi na wnioski komisji. Załogę szpitala poza personelem niższym stanowi także administracja oraz personel wyższy. Pani Bożena Grotowicz - dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim wyjaśniła, iż ustawa o rachunkowości nie reguluje dość precyzyjnie ujęcia w sprawozdaniu finansowym informacji o podaniu nie naliczonej kwoty z tyt. ustawy "203 zł". W 2003 roku nastąpił akt zawarcia porozumień z pracownikami zmieniających wysokość wynagrodzenia, w związku z czym informacja ta została w sprawozdaniu ujęta. Ponieważ wysokość nie naliczonej kwoty z tyt. ustawy tzw. "203 zł" może mieć charakter wyłącznie informacyjny, nie mający odzwierciedlenia w księgowości, kwota ta nie została zapisana przy opracowywaniu sprawozdania za 2004 rok. Odnosząc się do drugiego pytania radnej Rajeckiej Pani Dyrektor SP ZOZ wyjaśniła, iż porozumienia podpisane z pracownikami dotyczyły zarówno personelu niższego jak i personelu wyższego. Odpis na ZFŚS również w jednakowym stopniu dotyczył wszystkich pracowników. Zatrudnienie w SP ZOZ zostało zmniejszone do minimum. Największym wysiłkiem załogi było podpisanie porozumień zmieniających wysokość warunków płacowych pracowników. Radny Roch Andrzej Charyton stwierdził iż przedmiotowe sprawozdanie stanowi zestawienie w pewny uszeregowany sposób cyfr, liczb, które dają pogląd na kondycję szpitala. Radny podkreślił, iż radni mają prawo pytać, żądać informacji do materiału, który będzie stanowił załącznik do przedmiotowego sprawozdania. Członkowie Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny na posiedzeniu w dniu 24 maja 2005 r. dyskutowali nad kondycją szpitala. Radni nie otrzymują informacji, o które pytają. Radny zwrócił się z pytaniem - czy ciężar braku podwyżek poniosła także dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. To co dzieje się w szpitalu nie odbywa się kosztem pracowników, ale kosztem pacjentów szpitala bielskiego. Pacjenci leczą się w innych szpitalach, lekarze stronią od szpitala bielskiego. Radny zwrócił się z prośbą aby dyrektor SP ZOZ odpowiadała na pytania radnych. Radni nie są bowiem równo traktowani w przy udzielaniu odpowiedzi na interpelacje. Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż z przedmiotowego sprawozdania wynika, że w SP ZOZ jest dobra sytuacja finansowa, został wypracowany zysk w kwocie 1.335.110,96 zł. Wynik ten wynika z umorzenia podatku od nieruchomości, nie naliczenia odpisu na ZFŚS, rezygnacji z podwyżki tzw. "203 zł". Bez powyższego szpital osiągnąłby ujemny wynik finansowy w wysokości około 1,4 mln. zł. Niepokojące jest, iż na podstawowej działalności szpitala wykazuje się stratę w wysokości około 100 tys. zł. Rodzi się więc pytanie - czy zawarte przez szpital kontrakty były za niskie, źle negocjowane i podpisane, czy też źle gospodarowano środkami. Dłużnicy winni są szpitalowi kwotę około 135.765,40 zł. W związku z czym radny zwrócił się z pytaniem - czy podejmowane są działania w celu pozyskania w/w kwoty. Ze sprawozdania wynika bowiem, iż nie ma możliwości pozyskania w/w kwoty. Zdaniem radnego Gołąbieckiego optymizm jest przesadzony. Radny poinformował, iż zawarte z pracownikami porozumienia dotyczące zmiany warunków wynagrodzenia nie są ważne z mocy prawa. Ustawa wyższego rzędu nie może być zmieniona przez akt prawny niższego rzędu. W przypadku ubiegania się na drodze sądowej przez pracowników wypłaty "203 zł" pracownicy otrzymają prawo do odszkodowania, ponieważ w/w porozumienia były zawarte bezprawnie. Stanowi to zagrożenie dla powiatu, który zmuszony będzie do spłacenia długów szpitala. Zadłużenie szpitala nie jest niskie. Zmniejszają się środki na inwestycje drogowe, zmniejszają się także środki na szpital. Przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków unijnych konieczny jest udział własny szpitala. Niepokojąca jest także sytuacja z kadrą wyższą w szpitalu. Radny podkreślił, iż rezygnując z pracy dobrych lekarzy - chirurgów, szpital traci pacjentów, którzy wolą leczyć się w innych szpitalach, m.in. w Hajnówce. Podsumowując swoją wypowiedź radny stwierdził, iż analizując przedmiotowe sprawozdanie można stwierdzić, iż sytuacja jest dobra. Znając jednak dogłębną sytuację SP ZOZ należy stwierdzić, iż jest ona zła i będzie się z roku na rok pogarszać. Pani Ewa Korycka-Sarnacka - z-ca dyrektora ds. lecznictwa wyjaśniła, iż dr Tymosiak zachorował, w czasie zwolnienia lekarskiego złożył pisemną rezygnację w funkcji ordynatora oddziału chirurgii. Zwolnienie lekarskie kończy się z dniem dzisiejszym. Po złożeniu rezygnacji przez dr Tymosiaka na oddział chirurgii zostali zatrudnieni: dr Głaszkiewicz oraz na stanowisko ordynatora - dr Orłowski. W SP ZOZ zabezpieczona jest kadra na oddziałach: ortopedycznym, chirurgicznym, wewnętrznym, ginekologicznym oraz kardiochirurgicznym. Pani Elżbieta Tkaczuk - główna księgowa SP ZOZ w Bielsku Podlaskim wyjaśniła, iż biorąc pod uwagę podstawowe przychody oraz podstawowe koszty wynik finansowy SP ZOZ zamknąłby się zyskiem w kwocie 317.123,21 zł. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zgłosił wniosek - o zakończenie dyskusji nad przedmiotowym sprawozdaniem. Uzasadniając w/w wniosek radny zauważył, iż: radni muszą przyjąć przedłożoną przez dyrekcję SP ZOZ informację na temat sprawozdania finansowego za 2004 rok. Załoga wyraziła zgodę na przeznaczenie z własnego wynagrodzenia kwoty 203 zł na ratowanie szpitala, a dyrekcja zapewnia iż porozumienia zostały zawarte w porozumieniu z załogą szpitala. Starosta w swoim wystąpieniu poinformował, iż głównym celem funkcjonowania szpitala jest pacjent. Radny podkreślił, iż lekarz nie powinien dokonywać oceny, któremu z pacjentów podać droższe leki, natomiast któremu ich nie podać. Radny przypomniał, iż mówił wcześniej, iż szpital będzie funkcjonował pod warunkiem odseparowania od szpitala polityków. Użycie szpitala, szkół do rozgrywek politycznych jest największym nieszczęściem w systemie. Radny podkreślił, iż postrzega działania dyrektora SP ZOZ w Bielsku Podlaskim oraz Zarządu Powiatu jako grę polityczną. Szpital jest bowiem ciągle używany do gry politycznej. W działaniach dyrekcji szpitala oraz Starosty nie zauważa się stawiania pacjenta na pierwszym miejscu. Na pierwszym miejscu jest ciągle uzyskanie pewnego efektu politycznego. Radni widzą podejmowane działania w kierunku naprawy sytuacji w szpitalu, są one jednak podejmowane kosztem załogi szpitala. Przez okres 40 lat doszło do zaniedbań w SP ZOZ, dobrze więc, że są podejmowane kroki w kierunku remontowo-modernizacyjnym oraz zakupu nowego sprzętu. Radny Łukaszewicz jako starosta został zaatakowany za remont oddziału ginekologiczno-położniczego. Zdaniem ówczesnych radnych pieniądze należało przeznaczyć dla załogi szpitala. Radni podnosili wówczas konieczność wykonania remontu oddziału chirurgicznego przed oddziałem ginekologicznym. Radny zwrócił się z pytaniem - dlaczego obecnie środki zostały przeznaczone na wykonanie elewacji szpitala, przy zagrożeniu, iż niedostosowanie bloku operacyjnego do obowiązujących wymogów stanowić będzie niebezpieczeństwo nie zakontraktowania przez NFZ zabiegów chirurgicznych w bielskim szpitalu. Wykonanie remontu bloku operacyjnego nie przyniosłoby takiego efektu medialnego oraz politycznego jaki uzyska się po wykonaniu elewacji. Wątpliwe jest uzyskanie oszczędności na energetyce po wykonaniu elewacji szpitala. Radny zwrócił się z pytaniem - czy nie należałoby złożyć wniosku o dofinansowanie remontu oddziału chirurgicznego zamiast wniosku na wykonania elewacji szpitala. Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż przy ubieganiu o środki zewnętrzne (gdzie można uzyskać 75% dofinansowania) składane są wnioski do tych działań, które po akceptacji Panelu Ekspertów, Komitetu Sterującego i Zarządu Województwa mogą zostać zrealizowane. Zainstalowanie kotłowni olejowych było wielkim błędem. Dlatego też napisanie programu i uzyskanie dofinansowania na wykonanie elewacji i docieplenia uchroni przed dalszymi niepotrzebnymi kosztami związanymi z korzystaniem z kotłowni olejowych. Starosta przypomniał, iż przy składaniu wniosku na remont oddziału chirurgicznego konieczne jest przedłożenie kompletnej dokumentacji. Programy są składane do tych działań, w których istnieje możliwość na uzyskanie dofinansowania. Starosta podkreślił, iż każdy pacjent wchodząc do szpitala powinien mieć świadomość, iż uzyska tam pomoc. Radca prawny Pan Marek Kozłowski odnosząc się do pytań radnych wyjaśnił, iż z treści przedmiotowego sprawozdania wynika, iż doszło do porozumienia stron: pomiędzy pracodawcą a pracownikami, forma ta jest dopuszczalna przez kodeks pracy. PIP po zbadaniu w/w porozumień nie stwierdziła żadnych nieprawidłowości. Orzeczenie Sądu Najwyższego o którym wspominała radna Kuprianiuk-Daniluk odnosi się do pracowników szpitali, którzy byli zatrudnieni w momencie wprowadzenia tzw. ustawy "203 zł". Ich najniższe wynagrodzenie nie powinno być niższe niż 1.070 zł, pod warunkiem, iż nie zostały w zakresie stosunku pracy wykonane żadne działania. Organem władnym do oceny oraz podważenia zawartych porozumień jest Sąd Pracy. Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie wniosek radnego Łukaszewicza o zamknięcie dyskusji w tym punkcie porządku obrad. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów 9 "za", 5 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (w obecności 16 radnych) wniosek radnego przyjęła, w związku z czym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż został zgłoszony wniosek formalny przez radą Zinaidę Kuprianiuk-Daniluk o naniesienie poprawek w przedmiotowym sprawozdaniu. Radca Prawny Pan Marek Kozłowski wyjaśnił, iż Rada Powiatu zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe, zbadane przez biegłego rewidenta. Rada Powiatu nie jest upoważniona do nanoszenia jakichkolwiek poprawek do sprawozdania finansowego. Podmiotem uprawnionym do zmiany sprawozdania jest wyłącznie organ zarządzający podmiotem - dyrekcja szpitala. W związku z powyższym zgłoszony przez radną Kuprianiuk-Daniluk wniosek formalny nie może zostać poddany pod głosowanie. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie - czy uzupełnienie przedmiotowego sprawozdania o podanie w części opisowej nienaliczonej kwoty z tyt. ustawy "203 zł", również nie mieści się w zakresie kompetencji Rady Powiatu. Radca Prawny Pan Marek Kozłowski wyjaśnił, iż część opisowa stanowi element sprawozdania finansowego, w związku z czym nie może podlegać zmianom w trybie głosowania przez Radę Powiatu. Przez cały 2004 rok obowiązywały zawarte w 2003 roku porozumienia, na mocy których ustalone zostało inne wynagrodzenie pracownikom. Brak kwoty nie naliczonej z tyt. ustawy tzw. "203 zł" nie został zakwestionowany przez niezależnego biegłego rewidenta. Radny Aleksander Gołąbiecki przypomniał, iż nie uzyskał odpowiedzi na zgłoszone pytanie - czy jest możliwość ściągnięcia należnej dla szpitala od dłużników kwoty wynoszącej 135.765,40 zł. Radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż na pytanie - czy Pani dyrektor SP ZOZ otrzymała w 2004 roku podwyżkę, również nie została udzielona odpowiedź.Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż odpowiedź na w/w pytania zostanie udzielona w punkcie sprawy różne. Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż w § 1 projektu uchwały w przedmiotowej sprawie nastąpił błąd pisarski, w zdaniu: "rachunek zysków i strat za okres od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2004 r. z wynikiem: zyskiem 1.335.110,96 zł", należy wpisać wyraz: "zysk".
Błąd pisarski nastąpił także § 3 projektu uchwały w przedmiotowej sprawie: w "§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dnim podjęcia.", należy wpisać wyraz: "dniem". Po odczytaniu projektu uchwały w przedmiotowej sprawie Przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad jej przyjęciem. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 9 "za", 7 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 16 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXXI/180/05 w załączeniu).
O godzinie 1210 Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę w obradach sesji. Podczas przerwy na obrady sesji wrócił radny Bazyli Leszczyński, w obradach uczestniczyło 17 radnych.

Ad. 10

Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu - Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z realizacji zadań w zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym finansowanej ze środków PFRON w 2004 r. (druk Nr 5 w załączeniu). Pani Urszula Kitlas - kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim uzupełniając przedmiotowe sprawozdanie poinformowała, iż zadania PFRON realizowane są zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). PCPR nie ma większych problemów z realizacją zadań. Osoby niepełnosprawne obsługiwane są na bieżąco. W 2004 roku na szeroką skalę rozpowszechniona został akcja informacyjna o możliwości skorzystania ze środków PFRON przez osoby niepełnosprawne. Informacje zostały zamieszczone na stronie internetowej powiatu, Monitorze Powiatowym, tablicy ogłoszeń Starostwa, PCPR-u oraz Zespole Szkół Specjalnych, lokalnej prasie, Radiu Białystok.Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie zarządził głosowanie jawne nad treścią przedmiotowego sprawozdania. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 "za", 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 17 radnych) przyjęła sprawozdanie PCPR z realizacji zadań w zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym finansowanej ze środków PFRON w 2004 r.

Ad. 11

Przewodniczący Rady Powiatu przystąpił do realizacji punktu - Interpelacje i zapytania radnych. Następnie Przewodniczący otworzył dyskusję w tym punkcie zwracając się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie interpelacji. Interpelacji i zapytań nie zgłoszono, w związku z czym dyskusja w tym punkcie została zamknięta.

Ad. 12

Przewodniczący Rady Powiatu przystąpił do realizacji punktu - Wnioski i oświadczenia radnych. Następnie Przewodniczący otworzył dyskusję w tym punkcie zwracając się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie wniosków. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk ponownie zwróciła się z pytaniem - czy aktualnie w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim są pracownicy zatrudnieni na stawkach poniżej minimum socjalnego. Odnosząc się do w/w pytania dyrektor SP ZOZ Pani Bożena Gronowicz wyjaśniła, iż w SP ZOZ nie ma pracowników, których wynagrodzenie wynosiłoby mniej niż najniższe wynagrodzenie. Kilku pracowników, których wynagrodzenie jest niższe od najniższego wynagrodzenia otrzymują dodatek wyrównawczy. Radny Aleksander Gołąbiecki przypomniał, iż skarbnik powiatu na posiedzeniu dzisiejszej sesji poinformowała, iż szpitale, które nie maja strat najwięcej skorzystają podczas restrukturyzacji szpitali. Natomiast Minister Zdrowia Pan Marek Balicki w swoich wystąpieniach informuje, iż najwięcej skorzystają te szpitale, które są najbardziej zadłużone. Radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie powyższej sprawy. Ponadto radny zwrócił się z pytaniem - czy kwota 135.765,40 zł - odpisy aktualizujące wartość należności od dłużników zostały ujęte jako zysk, czy też nie zostało ujęte w sprawozdaniu. Zdaniem radnego kwota ta powinna zostać ujęta jako koszt zakładu, a następnie ewentualnie jako strata. Pani Bożena Zwolińska wyjaśniła, iż najwięcej skorzystać mogą szpitale znajdujące się w najlepszej kondycji finansowej, ponieważ procedura ubiegania się o pomoc (dotację) będzie prostsza. Szpitale posiadające zobowiązania mają trudniejszy sposób dochodzenia do pieniędzy. W SP ZOZ w Bielsku Podlaskim istotną pozycję stanowi dług w BGK, który w przypadku ustawy "restrukturyzacyjnej" występuje jako reprezentant skarbu państwa. W stosunku do SP ZOZ-ów forma ugody restrukturyzacyjnej będzie trudna do przeprowadzenia. Pani Elżbieta Tkaczuk - główna księgowa SP ZOZ w Bielsku Podlaskim wyjaśniła, iż na koniec 2004 roku odpisy aktualizacyjne wynosiły 135.765,40 zł. Należność SP ZOZ została pomniejszona o w/w odpis, co zostało w bilansie ujęte. Kolejnych wniosków i zapytań nie zgłoszono.

Ad. 13

Przewodniczący Rady Powiatu przystąpił do realizacji kolejnego punktu - Sprawy różne. Następnie poinformował, iż z artykułu "Gazety Współczesnej" wynika, iż powiat bielski zajął V-ostatnie miejsce na Olimpiadzie Samorządowej. W związku z czym Przewodniczący zwrócił się o wyjaśnienie w/w sprawy przez Starostę.
Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż Powiat Bielski biorąc udział w Olimpiadzie Samorządowej w Supraślu zajął V miejsce na 14 startujących reprezentacji samorządów. Starosta poinformował także, iż na konferencji poświęconej XV-leciu Samorządu wręczone zostały wyróżniania dla osób, które przez okres 15 lat służą w samorządach społeczności lokalnych. Wśród wyróżnionych znaleźli się m.in. radni: Bazyli Leszczyński, Bogdan Wróblewski, Sergiusz Łukaszuk, oraz sekretarz powiatu Pan Ryszard Anusiewicz. Następnie Starosta wręczył Panom Bogdanowi Wróblewskiemu oraz Bazylemu Leszczyński wyróżnienia. Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż odznaczenia Prezydenta RP za XV-letnią działalność nie zostały przyznane wszystkim osobom zasłużonym, takiego wyróżnienia nie otrzymał wieloletni wójt gminy Brańsk Pan Krzysztof Jaworowski. Ponadto radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż nie otrzymał odpowiedzi na pytanie - czy dyrektor SP ZOZ również otrzymała podwyżkę. Odpowiadając na to pytanie Starosta wyjaśnił, iż podwyżki w SP ZOZ zostały przyznane wszystkim pracownikom, łącznie z Panią dyrektor. Przewodniczący Rady Powiatu zgłosił do Zarządu Powiatu prośbę o wycięcie zasłaniającej widoczność traw na skrzyżowaniach dróg krajowych tj. ul. 3 Maja - ul. Piłsudskiego oraz przy ul. Dubiażyńskiej - obok WKU. Radna Raisa Rajecka poinformowała, iż zakończona została ocena merytoryczno - techniczna wniosków złożonych do działania 3.2 ZPORR. W działaniu tym nie znalazła się droga Lewki - Kozły - Raki - Dubiażyn. W związku z czym radna zwróciła się z prośbą o podanie przyczyn nie ujęcia w/w drogi do realizacji. Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego radna wyjaśniła, iż obecnie rozstrzygany jest przetarg na koszenie traw.Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż we wsi Oleksin na skrzyżowaniu ul. we wsi Oleksin z drogą powiatową w kierunku Widźgowa po modernizacji ulicy przy intensywnych opadach deszczu płynie potok wody z drogi powiatowej. Osoba zgłaszająca w/w problem poinformowała radnego, iż kilkakrotne rozmowy ze Starostą nie przyniosły żadnych rozstrzygnięć w tej sprawie. W związku z powyższym radny zwrócił się z prośbą o pomoc ludziom we wsi Oleksin poprzez rozwiązanie problemu, tj. zalewanie mieszkańców wsi Oleksin podczas ulewnych deszczów. Radny poinformował, iż Wójt Gminy Brańsk deklaruje swoją pomoc w rozwiązaniu w/w problemu. Realizowana obecnie inwestycja na odcinku Boćki - Olszewo wskazuje, iż mimo wszystko sytuacja na drogach zmienia się na lepsze. Na drogach powiatowych są jednak ogromne zaniedbania m.in. nie są oczyszczane pobocza, co stanowi zagrożenie dla poruszających się po tych drogach osób. Radny Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o zainteresowanie się i wyeliminowanie tego problemu, np. przy pomocy osób skierowanych do pracy przez PUP. Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż droga Lewki - Kozły - Raki - Dubiażyn nie uzyskała wymaganej liczby punktów i nie weszła do dalszego etapu. Sprawa dotycząca drogi we wsi Oleksin zostanie rozpoznana przez Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim. Korzystając ze środków unijnych możliwe jest budowanie nowych dróg, konieczne jest jednak przeznaczenie środków na bieżące utrzymanie nawierzchni dróg. Rada Powiatu podejmując w dniu dzisiejszym uchwałę w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków powiatu w 2005 rok zwiększyła plan finansowy Powiatowego Zarządu Dróg w Bielsku Podlaskim, z przeznaczeniem m.in. na zakup samochodu ciężarowego oraz rębarki do gałęzi, co pozwoli na wycinanie gałęzi jak również krzaków zasłaniających widoczność na drogach. Planowane jest także zmodernizowanie kotłowni w DPS-ie, w celu wykorzystania ściętych gałęzi drzew jako materiał do ogrzewania Domu Pomocy Społecznej w Brańsku.Powiatowy Urząd Pracy we współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy złożył wnioski do Programu Aktywizacji Zawodowej Bezrobotnych "Drogowiec", celem realizacji zaplanowanych zadań na drogach powiatowych i wojewódzkich.
Radny Roch Andrzej Charyton poinformował, iż dnia 9 maja 2005 roku do Starostwa Powiatowego wpłynął list adresowany do: "Pana Radnego Charyton Radny Powiatu Bielskiego Starostwo Powiatowe w Bielsku Podlaskim". Następnie radny Roch Andrzej Charyton odczytał w całości treść w/w anonimu dotyczącego ZOZ-u.
Odnosząc się do powyższego radny zaproponował zbadanie spraw poruszonych w w/w anonimie przez Komisję Rewizyjną lub ewentualnie inne komisje.
Starosta Sławomir Jerzy Snarski stwierdził, iż czytanie w/w listu jest skandalem. Radny Charyton czytając anonim jest przekonany, o tym iż jest
w nim zawarta prawda. Radny Charyton misi mieć świadomość odpowiedzialności za publiczne prezentowanie niesprawdzonych informacji poniżających inne osoby. Przed upublicznieniem w/w informacji sprawę należało zbadać. Starosta podkreślił, iż bierze na siebie odpowiedzialność za urząd oraz za podjęte działania. Radni zostali poinformowani o wyniku kontroli komisji w SP ZOZ. Informacja w/w sprawie została ujęta w sprawozdaniu z prac Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym i przedstawiona na sesji. Komisja nie stwierdziła żadnych uchybień przy wymianie okien oraz przy opłaceniu faktury. Odnośnie kaplicy w SP ZOZ Starosta poinformował, iż wiele osób dziękuje za to, że mogą odnaleźć potrzebny podczas leczenia spokój i wyciszenie w wyremontowanej kaplicy w SP ZOZ.Zabierając głos ad vocem radny Roch Andrzej Charyton przypomniał, iż nie jest autorem w/w listu. Radny stwierdził, iż Starosta prowokuje radnych do dyskusji. Radny ma prawo przeczytać pismo, które na ręce radnego trafiło. Temat został przedstawiony wszystkim radnym Rady Powiatu. W Biuletynie Prawicy Samorządowej Jedność była informacja, iż żaden problem, nawet ten zgłoszony anonimowo nie zostanie potraktowany obojętnie. To nie radnemu, ale mieszkańcowi Bielska chodzi o kaplicę. Radny zwrócił się z prośbą o ocenę przez Radę Powiatu obowiązku oraz prawa do przedstawienia listu na sesji. Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż w środowisku Rady Powiatu nie ma osoby, która negowałaby potrzebę wybudowania kaplicy w szpitalu. Rada Powiatu powinna się wypowiedzieć w kwestii kaplicy, skoro toczy się wśród mieszkańców dyskusja nad tym skąd pozyskane zostały środki finansowe na ten cel. Zdaniem radnego na łamach Monitora Powiatowego powinna znaleźć się informacja o akceptacji przez Radę Powiatu działań związanych z kaplicą oraz podanie źródeł pochodzenia środków pozyskanych na ten cel. Radny zgłosił wniosek - o przygotowanie na następną sesję Rady Powiatu przez Zarząd projektu informacji dotyczącej budowy kaplicy, ze wskazaniem także wartości finansowej przeznaczonej na jej wykonanie.Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk poinformował, iż Rada Powiatu nie podjęła uchwały w sprawie budowy kaplicy w szpitalu bielskim, w związku
z czym budowa kaplicy oraz środki przeznaczone na ten cel stanowią wewnętrzną sprawę SP ZOZ. Również podanie do prasy informacji na temat funduszy wykorzystanych do remontu kaplicy leży w gestii SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radna podkreśliła, iż w kaplicy znajdują się pierwiastki ekumeniczne, niewłaściwe jest więc dokonywanie podziałów na tle religijnym. W liście przeczytanym przez radnego Charytona nie ma żadnych konkretów. W związku z tym radna zwróciła się z pytaniem - co miałoby być przedmiotem kontroli Komisji Rewizyjnej w SP ZOZ. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem - czy
w sprawach różnych można postawić wniosek pod głosowanie. Przewodniczący Rady Powiatu wyjaśnił, iż radny w sprawach różnych może zgłosić wniosek formalny,który po przyjęciu przez Radę Powiatu zostanie zrealizowany na następnej sesji. Następnie radny Łukaszewicz zgłosił wniosek formalny - o zobowiązanie Zarządu Powiatu do przygotowania rezolucji w sprawie kaplicy SP ZOZ w Bielsku Podlaskim zawierającej informację o wartości tej kaplicy, kwoty uzyskanej od sponsorów, wkładu własnego SP ZOZ. Przewodniczący Rady Powiatu zgłosił wniosek - o nie przygotowywanie rezolucji w w/w sprawie przez Zarząd Powiatu. Pismo kierowane do Przewodniczącego Rady Powiatu trafiło do radnego Charytona. Pismo to stanowi "paszkwil", którego Przewodniczący nie będzie upubliczniał na sesji, ani przesyłał radnym. Odczytany przez radnego Charytona anonim będzie sygnalizowany w treści protokołu z dzisiejszej sesji. Rada Powiatu nie może upoważnić Komisji Rewizyjnej do przeprowadzenia kontroli kaplicy w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, ponieważ środki finansowe na remont kaplicy nie zostały przez Radę przekazane.
Radny Roch Andrzej Charyton poinformował, iż w/w pismo znajdowało się w środku. List został zaadresowany do radnego Charytona. Radny stwierdził, iż Rada Powiatu może podjąć decyzję o tym aby treść odczytanego przez radnego listu nie została ujęta w protokole XXXI sesji. Nie wszystkie wypowiedzi znajdują się w protokole sesji. W liście znajdują się informacje dotyczące nie tylko kaplicy, jest tu poruszona także sprawa okien oraz nadużyć. Zarząd Powiatu poprosił o uzupełnienie przez radnego Łukaszewicza uzupełnienia do w/w wniosku. Radny Marek Antoni Łukaszewicz uzupełniając wniosek zwrócił się z prośbą o przygotowanie informacji w temacie kaplicy w SP ZOZ. Nie podanie tej informacji do publicznej wiadomości będzie rodziło podstawy do podejrzeń, iż w SP ZOZ są nieprawidłowości oraz dzieje się coś niedobrego. Radny Łukaszewicz poinformował, iż występował jako świadek w sądzie na rozprawie dotyczącej zwolnienia kierowcy przez Starostę, ponieważ podejrzewano, iż kierowca będzie wynosił informacje na zewnątrz. Dowodzi to tego, iż osoby zarządzające nie chcą upubliczniać informacji dotyczących spraw publicznych, co jest sprzeczne z ideą samorządności. Starosta wyjaśnił, iż temat inicjatywy wybudowania kaplicy w bielskim szpitalu został podjęty w porozumieniu z biskupami: katolickim i prawosławnym. Sprawa kaplicy była publiczna - pani dyrektor wielokrotnie informowała, iż kaplica została wybudowana ze środków pozyskanych z zewnątrz. Odnośnie zwolnienia ze stanowiska kierowcy Starosta wyjaśnił, iż podjęto decyzję o zwolnieniu kierowcy pobierającego świadczenie emerytalne. Ponieważ z analizy dokumentów wynikło, iż kierowca nie otrzymał jeszcze świadczenia, w Sądzie Pracy została zawarta ugoda na mocy której powrócił on na swoje stanowisko pracy i pracował do momentu otrzymania świadczenia. Wiceprzewodniczący Rady Powiatu radny Bazyli Leszczyński stwierdził, iż prawem każdego z radnych jest złożenie pisemnego pytania lub wniosku o wyjaśnienie sprawy kaplicy w bielskim szpitalu. Radny Łukaszewicz sugeruje aby Rada Powiatu podjęła decyzję w oparciu o anonim, który jest typową formą szkalowania i brudzenia we wszystkich sprawach. Radny Marek Antoni Łukaszewicz wycofał wniosek formalny - dot. zobowiązania Zarządu Powiatu do przygotowania rezolucji w sprawie kaplicy SP ZOZ w Bielsku Podlaskim zawierającej informację o wartości tej kaplicy, kwoty uzyskanej od sponsorów, wkładu własnego SP ZOZ. Radny przypomniał, iż złożył sporo interpelacji, na które nie uzyskał właściwej odpowiedzi. Komisja Rewizyjna przeprowadziła ostatnio kontrolę wydziału Gospodarowania Mieniem Powiatu. Z kontrolowanych dokumentów wynika, iż Wojewoda Podlaski wypowiedział się negatywnie o tym, że beneficjentem jest Poczta Polska. Natomiast Starosta mimo wszystko wystąpił do Rady Powiatu z projektem uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości położonej w Bielsku Podlaskim przy ul. Mickiewicza 20. Zdaniem radnego pismo dotyczące braku podstaw prawnych do sprzedania nieruchomości Poczcie Polskiej powinno zostać przez Starostę wycofane z dokumentów. Zastanowić się należy także dlaczego Wojewoda nie uchylił podjętej przez Radę Powiatu uchwały w przedmiotowej sprawie. Pan Marian Łuczaj - Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego złożył radnym życzenia z okazji 15-letniej pracy w samorządach. Sukcesem wszystkich społeczności jest dewiza, iż pracodawcy i pracobiorcy mają wspólne działania, czasami brakuje jednak elementu międzyludzkiej komunikacji. Ważną sprawą jest aby człon gospodarczy rozwijał się dobrze, uwaga radnych powinna być skoncentrowana na sprawy gospodarcze. Pan Marian Łuczaj zaapelował do Starosty o negocjowanie z władzami wojewódzkimi w sprawie całej infrastruktury, a przede wszystkim w sprawie: obwodnicy Bielska, obwodnicy Bociek, mostu na rzece Narwi. Pan Marian Łuczaj przypomniał, iż podczas projektowania pływalni w Bielsku Podlaskim rozpatrywane były dwa projekty. Temat został załagodzony po dyskusjach przez ówczesnego Starostę oraz Burmistrza Miasta. W bilansie powiatu nie ma wystarczających pieniędzy na wypłacenie pracownikom SP ZOZ podwyżki "203 zł". Istnieje możliwość uzyskania pożyczki na wypłaty podwyżki tzw. "203 zł", która w 50% zostanie umorzona
z funduszy. Szpital powinien wystąpić z programem w celu pozyskania w/w pożyczki. Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż do sygnalizowanego przez Mariana Łuczaja tematu powróci na posiedzeniu Rady Społecznej SP ZOZ, które odbędzie się w dniu 1 czerwca br. Kolejnych spraw różnych nie zgłoszono.

Ad. 14

Porządek obrad został w tym punkcie wyczerpany, w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło o godzinie 1355 zamknął posiedzenie XXXI sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:
Joanna Popławska


Władysław Jagiełło
Przewodniczący Rady Powiatu

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Rafał Miller

Wprowadzający: Rafał Miller

Data wprowadzenia: 2005-07-05

Data modyfikacji: 2005-07-05

Opublikował: Rafał Miller

Data publikacji: 2005-07-05